رشد اشتغال و اقتصادِ‌ سواحل مکران در گرو سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها‌

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه امروز با سیادت ایران در دریا، همه چیز تحت کنترل خود ما است و تسط کامل بر دریا پیدا کرده‌ایم، گفت: با سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها‌ی مکران در آینده شاهد پیشرفت اقتصادی و ایجاد اشتغال در این منطقه استراتژیک خواهیم بود.

به گزارش کنکاش فردا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مورد سواحل مکران اظهار داشت: توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی از سال‌های قبل مورد تأکید فرمانده کل قوا بوده است، در بحث اقتدار دریایی ارتش جمهوری اسلامی اقدامات خوبی انجام داده است‌ به گونه‌ای که امروز در آب‌های آزاد جهان حضور داریم و امنیت را در عرصه دریا فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: امنیت شناورها در عرصه دریا را در خطوط تجاری و خلیج عدن که محل حضور دزدان دریایی بود، را فراهم کرده‌ایم و امنیت برقرار شده است‌، دیپلماسی دریایی هم به نحو مناسب انجام شده و جایگاه ایران در دریا ارتقا یافته است‌، در جایی که قبلاً دیگران می‌آمدند و از منابع ما استفاده می‌کردند، امروز با سیادت ایران در دریا همه چیز تحت کنترل خود ما است و تسط کامل بر دریا پیدا کرده‌ایم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مورد توسعه اقتصادی سواحل مکران عنوان کرد: برای این مسئله باید پس‌کرانه‌ها آباد شود، البته اقدامات خوبی انجام شده، اما هنوز به اندازه انتظار ما نیست و امیدواریم با حمایت دولت که شورای توسعه سواحل مکران را  تشکیل داده است، سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های این منطقه استراتژیک بیشتر شود.

دریادار سیاری گفت: با سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها‌ در آینده شاهد پیشرفت اقتصادی و ایجاد اشتغال در این مناطق خواهیم بود.

 طبق لایحه برنامه هفتم توسعه قرار است سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی از ۲ درصد به ۶ درصد افزایش پیدا کند و یکی از لوازم آن سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های سواحل مکران از نظر ایجاد بنادر بزرگ،راه‌های مواصلاتی جاده، ریل و حتی فرودگاه و خطوط دریایی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، شیلاتی و تجاری و حتی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و انتقال جمعیت به سواحل مکران باید مدنظر قرار گیرد.

از طرفی تراکم جمعیت در سواحل مکران بسیار کمتر از میانگین کشور است، در این راستا قرار است ۲۷ شهر جدید در سواحل مکران و جنوب کشور ایجاد شود و ۷ درصد جمعیت کشور در این مناطق ساکن شوند.