رشد ۳۶ درصدی ذخیره‌سازی گاز در دولت شهید رئیسی برای مقابله با ناترازی گاز کشور

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی رشد ۳۶ درصدی ذخیره‌سازی گاز برای مقابله با ناترازی مقطعی در زمستان را یکی از اقدامات مهم دولت شهید رئیسی عنوان کرد و گفت: در زمان مدیریت دولت سیزدهم صادرات نفت از ۴۰۰ هزار بشکه به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش کنکاش فردا، بهروز محبی نجم‌آبادی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه انرژی کشور، اظهار کرد: فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی فعالیت‌های موثری بود.

وی افزود: در زمان مدیریت دولت سیزدهم صادرات نفت ما از حدود ۴۰۰ هزار بشکه به بیش از یک و نیم میلیون بشکه رسید؛ همچنین مشکلات ما در حوزه انرژی با کشوری همچون ترکمنستان برطرف شد و در این بخش بدهی که دولت جمهوری اسلامی ایران داشت قسمتی از آن به صورت نقد و قسمتی به صورت اقساط پرداخت شد تا بتوانیم ارتباطمان را با کشورهای همسایه بهبود ببخشیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس دوازدهم با اشاره به پیوستن ایران به معاهدات منطقه‌ای همچون بریکس، شانگهای و اوراسیا، گفت: دولت سیزدهم توانست این بخش‌ها را در راستای افزایش تعاملات فعال کند، چراکه این قبیل موضوعات می‌تواند تاثیر زیادی در پی داشته باشد.

محبی نجم‌آبادی تاکید کرد: این درست است که در مدت کوتاه ریاست شهید رئیسی بر دولت سیزدهم، بسیاری از این موارد ناتمام مانده است؛ با این حال دولت آینده باید قطعاً این موارد را به سرانجام برساند و برای آنها توجیه اقتصادی و از آنها بهره‌برداری اقتصادی کند.

وی با اشاره به دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم و ارتباط با کشورهای همسایه، تاکید کرد: ارتباط با کشورهایی همچون عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یکی از اقدامات مهمی بود که از حوزه امنیتی و سیاسی عبور کرد و در حال نزدیک شدن به حوزه‌های اقتصادی و همچنین حوزه انرژی است؛ بنابراین دولت آینده باید از این ظرفیت‌ها به درستی بهره‌برداری کند.

راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم/ بهره‌برداری از میادین مشترک

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دولت در راستای راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی و بهره‌برداری از میادین مشترک، تاکید کرد: راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از اقدامات موثر دولت در رابطه با حوزه انرژی بود که توانست عقب‌ماندگی‌های در زمینه برداشت از میادین مشترک تا حدودی جبران کند.

محبی نجم‌آبادی اظهار کرد: به واقع راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی و بهره‌برداری از میادین مشترک گازی توانست قسمتی از ناترازی گازی کشور را برطرف کند.

وی تاکید کرد: حل مسئله ناترازی گازی کشور با تکیه بر تنبیه مشترکان پرمصرف و اصلاح الگوی مصرف در کنار افزایش عرضه گاز صورت پذیرفت و رشد ۳۶ درصدی ذخیره‌سازی گاز برای مقابله با ناترازی مقطعی در زمستان به درستی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

افزایش ۱۰ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته توجه جدی به موضوع ذخیره‌سازی گازی صورت نمی‌گرفت، بنابراین شد ۳۶ درصد ذخیره‌سازی گاز برای مقابله با ناترازی مقطعی در زمستان در این دولت به درستی صورت پذیرفت. از این رو بسیاری از خدمات این دولت در حوزه انرژی در آینده دیده خواهد شد.

محبی نجم‌آبادی گفت: اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با دیپلماسی انرژی در آینده تاثیرات خود را نمایان خواهد شد، چراکه این اقدامات چشمگیر بود؛ همچنین افزایش ۱۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در جهت تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی کشور از جمله سایر اقدامات متحولانه دولت در بخش انرژی بود.