فراهم سازی تولید خودروهای اقتصادی با واردات خودروی ارزان و با کیفیت

به گفته وزیر صمت یکی از ابزارهای تولید خودروی اقتصادی در کشور واردات خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت است تا زمینه برای رقابت خودروسازان داخلی ایجاد شود.
به گزارش کنکاش فردا، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه صنایع ما صادرات محور نیستند، افزود:این موضوع یکی از گزاره های مهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت است. برخی به دنبال تولید صادرات محور نیستند و برخی از صنایع ما به دنبال کمک هستند در حالی که در دنیا این موضوع مرسوم نیست. البته لازم است از صنایع پشتیبانی حقوقی کرد و باید دستگاه دیپلماسی برای اینکه صنایع بتوانند در محیط های مختلف کار کنند. فعال تر شوند. مسائل زیاد است اما در مجموع بنظرم دولت سیزدهم به حل مسئله صنعت اهتمام کرد و از دوره خودم نیز می توانم دفاع کنم چرا ما همت کردیم که مسائل صنعت را بشناسیم و فهرست کنیم و آن را اولویت بندی کنیم و به آن بپردازیم و آن را حل کنیم.

چند نرخی بودم نرخ ارز ابر چالش کشور است

وی در تخصیص ارز به صنایع و تولید گفت: وقتی وارد وزارتخانه شدم کل ارز تخصیصی تعیین شده برای صنعت در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۲۹٫۵ میلیارد دلار بود در حالی که تا پایان دوره به حدود ۴۴ میلیارد دلار افزایش یافت. همچنین در موضوع رفع تعهد ارزش تلاش کرده‌ایم که ارز تخصیصی به دانش بنیان ها را حل کنیم. البته یک سری ناکارآمدی ها بوده که باید آن ها را پیگیری حل کرد. علی آبادی در خصوص مشکلات مربوط به بازگشت ارز فولادی ها گفت: بنظرم ابرچالش کشور تنوع نرخ ارز کشور است و تا زمانی که این ابرچالش وجود دارد محدودیت در صادرات و محدودیت در واردات و مسائل رفع تعهد ارزی وجود دارد. امیدوارم در یک برنامه اساسی و رفع موانع به سمت مستقر شدن در نظام تک نرخی کردن ارز حرکت کنیم. فولادی ها نیز اگر کالای رقابتی تولید کنند در بازار جهانی می توانند محصولاتشان را بفروشند و فروش این محصولات در بازارهای جهانی می تواند نیاز آنها را جبران کند. لذا نباید به رانت و فرصت هایی که در دنیا به طور معمول در اختیار صنعت گران نیست اتکا کرد.

فراهم سازی تولید خودروهای اقتصادی در کشور با واردات خودروهای ارزان و با کیفیت

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: من معتقدم برای افزایش بهره وری باید حقوق و دستمزد را اصلاح کرد ولی با این میزان دستمزد و با حمایت هایی که دولت در سایر بخش های مثل انرژی دارد دارد اگر تولید کنندگان ما با شرایط بین المللی خود را تطبیق ندهند شرایط برای آنها سخت می شود. در حال حاضر قیمت هر کیلو وات ساعت انرژی برای صنایع در کشور ما ۲ سنت و در کشورهای دیگر ۸ سنت است و یا قیمت بنزین با قیمت جهانی فاصله زیادی دارد و لذا تولید کنندگان با این قیمت انرژی به تولید می پردازند. وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی براینکه وزارت صمت چند سال است که در رابطه با تولید خودروی اقتصادی به مردم قول داده است، آیا این موضوع با توجه به اینکه خودروسازان ما برای تولید چنین خودرویی به گفته شما کنسرسیوم صنعتی تشکیل نداده اند، قابل تولید است، یا خیر؟ گفت: در تولید خودروی اقتصادی باید بهره وری تولید توجه کرد. بهره وری شاخص کیفیت و کمیت و رقابت پذیر بودن کالا است. ما در حال حاضر تلاش هستیم که نظام رقابت را در این بخش توسعه و ارتقا دهیم تا خودروهایی در این مقیاس با کیفیت مناسب به دست مردم برسند. اقدامات خوبی هم انجام شده است. وزیر صمت افزود: به عنوان مثال در سنوات گذشته بخشی از ارز اختصاص یافته به واردات در بخش خودرو، به خودروهایی می دادیم که قیمت آنها بیش از ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار دلار بود و تلاش می کنیم تا متوسط نرخ واردات برای خودروها را کاهش دهیم تا خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب تر به دست مردم برسد و این موضوع می تواند زمینه رقابت برای خودروسازان داخلی را فراهم کند.

تلاش برای خوداتکایی تولید برق صنایع

علی آبادی بیان داشت: برای تولید خودروی اقتصادی ابزارهای دیگری نیز وجود دارد و باید قیمت نهادهای تولید را منطقی تر کنیم و امکانات را فراهم کنیم تا از فرصت ها استفاده شود و بهره وری را افزایش دهیم. وی در خصوص واردات خودروی جانبازان اظهار داشت: آیین نامه آن ابلاغ شده است.علی آبادی درباره کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان به علت کمبود برق گفت: من شخصا معتقدم که برق زیر ساخت اساسی برای تولید وتوسعه است و باید در اولویت تامین باشد و قانون هم بیان گوی این موضوع است. اما ما در یک موقعیت فوق العاده قرار گرفته ایم و لذا کشور تصمیم گرفته که اولویت تامین برق برای مردم باشد.وی افزود: البته در خصوص تخصیص اولویت وزارت صمت تصمیم گیر نیست اما اگر من تصمیم گیر بودم حتما اولویت تامین برق را به صنعت اختصاص می دادم. اما فکر می کنم کشور نهایتا به این تصمیم می رسد. برنامه وزارت صمت نیز خوداتکا کردن تامین برق صنایع است و در حال حاضر در حال احداث نیروگاه هستیم و بیش از ۵۰ درصد نیروگاه هایی که سال گذشته تولید برق کردند نیروگاه هایی بودند که توسط بخش صنعت سرمایه گذاری شده بودند و تلاش می کنیم این صنعت را به یک صنعت اقتصادی تبدیل کنیم تا عده اقدام به سرمایه گذاری در این صنعت برای تولید برق کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر چنانچه این فعالیت اقتصادی شکل بگیرد مشکل به صورت اساسی حل می شود. ضمن اینکه شهرک های انرژی را ایجاد کرده ایم که از معافیت مالی برای تولید برق برخوردارند و لذا این اقدامات برای تولید برق صنایع به صورت خود اتکا انجام می شود. وی در خصوص تغییر در نحوه تخصیص ارز به واحدهای صنعتی گفت: وقتی محدودیت وجود داشته باشد اختصاص ارز به صنایع مطابق برنامه صورت می گیرد لذا از صنایع خواسته شده تا برنامه تولید را به ما ارائه دهند تا ما به آن ها ارز تخصیص دهیم و لذا این برنامه تا حدودی باعث کندی کار شد اما با تمهیدات وضعیت در حال بهبود است.