در هفته وحدت

برپایی جشنواره گل و گیاه در تحقق وعده رئیس جمهور در ایجاد منطقه ویژه گردشگری پاکدشت

نمایشگاه گل و گیاه شهرستان پاکدشت به مناسبت بزرگداشت هفته وحدت و در راستای تحقق وعده رئیس جمهور کشورمان در ایجاد منطقه ویژه گردشگری در این شهرستان روز شنبه هشتم مهر به مدت یک هفته در ۴۰ نمایشگاه و گلخانه در منطقه هدف گردشگری گلزار برپا می شود .

به گزارش کنکاش فردا، شهرستان پاکدشت یکی از مهمترین مراکز پرورش گل و گیاه در کشور بویژه در استان تهران است که علاوه بر ظرفیت‌های مهم صنعتی با برخورداری از هزاران واحد صنعتی، در حوزه کشاورزی نیز از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که با بیش از یک هزار و هکتار اراضی گلخانه‌ی، به عنوان قطب تولید گل و گیاه کشور محسوب می‌شود.

نمایشگاه گل و گیاه شهرستان پاکدشت به مناسبت بزرگداشت هفته وحدت روز شنبه هشتم مهر به مدت یک هفته در ۴۰ نمایشگاه و گلخانه شهرستان پاکدشت برپا و محصولات این نمایشگاه با تخفیف ۱۵ درصدی به علاقمندان عرضه می شود.

روز ۱۹ آبان سال گذشته بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران اسلامی در سفر به شهرستان پاکدشت بر لزوم ایجاد منطقه ویژه گردشگری گل و گیاه تأکید کرد و حال با برگزاری جشنواره گل و گیاه در این شهرستان و معرفی ظرفیت‌های موجود در این منطقه، گام مهم در تحقق وعده رئیس جمهور برداشته می‌شود.

ظرفیت‌های ویژه پاکدشت در تولید گل شاخه بریده و گلدانی و استقرار صدها نمایشگاه گل در روستای هدف گردشگری گلزار موجب شد پس از سفر آیت الله رئیسی به این شهرستان، بر لزوم ایجاد منطقه ویژه گردشگری گل و گیاه در پاکدشت تلاش جدی صورت گیرد و این وعده رئیس جمهور با پیگیری مسئولان در ایجاد زیرساخت‌های مناسب و برگزاری جشنواره گل و گیاه، زمینه تحقق آن فراهم شود.

تولید سالانه یک میلیارد گل شاخه بریده در قطب گردشگری گل و گیاه کشور

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت در خصوص ظرفیت‌های تولید گل و گیاه این شهرستان  گفت: شهرستان پاکدشت از ۲۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی برخوردار است که از این میزان، ۲۳ هزار هکتار اراضی قابل کشت و ۳ هزار هکتار آن بایر و غیر قابل کشت است.

ولی بویر افزود: از ۲۳ هزار هکتار اراضی قابل کشت شهرستان پاکدشت، یک هزار و ۲۳۰ هکتار زیر کشت گل‌های تزئینی شاخه بریده، گلدانی و آپارتمانی است.

وی تصریح کرد: کشاورزان شهرستان پاکدشت سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون عدد گل شاخه بریده و بیش از ۳۷ میلیون گلدان گل از جمله آنتوریوم، السترومریا، ژربرا، میخک، داوودی، لیسیانتوس، رز، ارکیده، لیلیوم، بگونیا، مریم، سیکلامن، فوشیا، امپنشن، بنت القنسول و لاله تولید می‌کنند که این محصولات نیاز بازارهای مختلف داخلی کشور را تأمین کرده و بخش دیگری از گل‌ها به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای همسایه، عراق، عمان، ارمنستان، باکو و روسیه صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: پاکدشت از نظر سطح تولید و کیفیت و کمیت محصولات تولیدی و شیوه‌های نوین کشاورزی، پایتخت گل و گیاه کشور است که با تمام گل‌های تولید شده در جهان قابل رقابت است.

وی با اشاره سفر رئیس جمهور به شهرستان پاکدشت گفت: آیت الله رئیسی در بازدید از ظرفیت‌های گلخانه‌های پاکدشت، پیشنهاد ایجاد منطقه گردشگری گل و گیاه را ارائه کردند که پیرو این سخنان، مسئولان استانی و شهرستانی تلاش کردند تا با همکاری گلخانه‌داران زمینه تحقق این مهم را فراهم کنند تا این منطقه معرفی شده و پذیرای گردشگران مختلف از سراسری کشور و مناطق مختلف جهان شود.

بویر افزود: به منظور ایجاد منطقه ویژه گردشگری، به زیرساخت‌هایی نیاز است که بخش عمده‌ای از آن توسط گلخانه داران در حال ایجاد است و بخش دیگر به حمایت‌های دولت نیاز دارد.

وی گفت: برای تحقق این مهم، راه اندازی جشنواره گل و گیاه در روستاهای هدف گردشگری گلزار و فیلستان طراحی و برنامه ریزی شده تا با کمک نمایشگاه‌داران گل و گیاه ظرفیت‌های مهم این منطقه به مردم معرفی شده و فعالیت‌ها و تولیدات گل و گیاه در معرض دید عموم مردم استان تهران و گردشگران به ویژه زائران امام رضا(ع) که از محور شرق کشور عبور می‌کنند قرار گیرد

جشنواره گل و گیاه موجب رونق فعالیت گلخانه داران می شود

یکی از فعالان حوزه تولید گل و گیاه شهرستان پاکدشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری جشنواره گل و گیاه موجب رونق فعالیت گلخانه داران و توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی منطقه می شود.

حمیدرضا کردبچه افزود: فعالیت گلخانه داران در شهرستان پاکدشت به ویژه روستا گلزار منطبق با علوم روز صورت می گیرد از این رو تولیدات این شهرستان از کیفیت بسیار بالا قابل رقابت با محصولات تولید شده در بسیاری از کشورهای صاحب نام جهان است.

وی اظهار داشت: نمایشگاه های گل و گیاه شهرستان پاکدشت؛ محصولات خود را بدون واسطه در معرض دید عموم مردم قرار می دهد و در اصل به واسطه این مهم؛ در باغ های گل به روی مردم باز می شود؛ موضوع مهمی که با برگزاری جشنواره گل و گیاه شهرستان پاکدشت نمود بیشتری در آشنایی مردم با گیاهان خواهد داشت.

وی تصریح کرد:‌ برگزاری جشنواره گل و گیاه می تواند علاوه بر آشنایی مردم با محصولات تولیدی؛ زمینه رفع مشکلات گلخانه داران را رفع کند؛ کمبود آب و مشکلات مالیاتی یکی از چالش هایی است که با رفع آن قطعا کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی می توانند با موفقیت بیشتری همراه شوند.

عرضه تخصصی گل و گیاه در چشنواره گل و گیاه پاکدشت

یکی دیگر از فعالان عرصه تولید گل و گیاه پاکدشت نیز گفت: نمایشگاه ها و چشنواره گل و گیاه شهرستان پاکدشتٰ؛ محل عرضه تخصصی گل و گیاه به مردم است و کارشناسان مستقر در گلخانه ها و نمایشگاه ها می توانند بهترین محصول را با توجه به نیاز مشتریان تأمین کنند.

نازنین رمضانی اظهار داشت: یکی از شاخصه های بارز نمایشگاه های گل و گیاه شهرستان پاکدشتٰ؛ عرضه تخصصی محصولات با توجه به نیاز نور؛ آب و فضای هر گیاه است و این مهم توسط کارشناسان مستقر در گلخانه های این شهرستان محقق می شود.

وی اظهار داشت: برخی از مردم فقط به واسطه زیبایی بصری نسبت به انتخاب گل اقدام می کنند در حالی که ممکن است این گیاه با آب و هوای آن منطقه و نور و رطوبت مورد نیاز سازگاری نداشته باشد؛‌از این رو تلاش می شود تا با استقرار کارشناسان اطلاعات کامل در اختیار مردم قرار گیرد تا علاقمندان با شناخت کامل نسبت به تهیه گل اقدام کنند.

وی گفت:‌در جشنواره گل و گیاه شهرستان پاکدشت تلاش شده تا علاوه بر عرضه گل گلدانی؛ مکانی مناسب برای تزئین گل؛‌عرضه گل شاخه بریده و فضای پذیرایی برای علاقمندان فراهم شود.

قرار است که نمایشگاه گل و گیاه شهرستان پاکدشت به مناسبت هفته وحدت از روز شنبه ۸ مهر به مدت یک روز در ۴۰ نمایشگاه و گلخانه شهرستان پاکدشت برپا شود.
محصولات این نمایشگاه با تخفیف ۱۵ درصدی به علاقمندان عرضه می شود.

روستای گلزار در حاشیه بزرگراه امام رضا؛‌بعد از میدان پارچین واقع شده است.