هوشمندی‌سازی صنعت برق راهکاری برای افزایش امنیت شبکه

این روزها که بحث استفاده از هوش مصنوعی افزایش‌یافته، صنعت برق کشورمان هم در تلاش است با هوشمندسازی شبکه برق هم خدمت بهتری ارائه دهد و هم امنیت بیشتری ایجاد کند.

به گزارش کنکاش فردا، این روزها بحث استفاده از هوش مصنوعی به بحثی داغ در همه محافل علمی تبدیل شده و هر روزه اخباری در این زمینه منتشر می‌شود.

شبکه برق کشورمان هم برای‌آنکه از این بحث عقب نماند تلاش خود را به کار گرفته تا حرفی در این باره داشته باشد.

هوشمندسازی صنعت برق یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که وزارت نیرو و شرکت مدیریت شبکه برق ایران آن را دنبال می‌کنند.

هوشمندسازی شبکه برق هم ارائه خدمات را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌سازد و هم‌افزایش امنیت شبکه را به دنبال دارد.

استفاده از شمارگرهای هوشمند از جمله موارد مهم در هوشمندسازی شبکه برق محسوب می‌شود که هم به نفع شبکه و هم به نفع مشترکان است.

در همین زمینه، سخنگوی صنعت برق گفت: هوشمندسازی امن مهم‌ترین اقدام در حوزه پدافند غیرعامل است و توانستیم بیش از ۵۰ درصد مصرف برق مشترکان را به کنتورهای هوشمند تجهیز کنیم و برنامه وزارت نیرو تجهیز بقیه مشترکان به کنتورهای هوشمند برای در امان بودن از تخاصم دشمنان است.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: صنعت برق یکی از زیرساخت‌های اصلی کشور است که اگر در آن اختلالی ایجاد شود، مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نا امنی برای کشور به دلیل اختلال در سایر زیرساخت‌های کشور که وابستگی به برق شبکه سراسری دارند تحمیل می‌شود.

وی ادامه‌داد: شبکه‌های توزیع فعال که دارای مولدهای خود تامین هستند، از مهم‌ترین عوامل برای مصونیت در برابر حملات هستند. ازاین‌رو، نگهداری نیروگاه‌ها و شبکه برق موجود کشور در گام نخست و سپس ایجاد شبکه‌های توزیع فعال در گام بعدی که توانایی اداره خود را مستقل از شبکه داشته باشند و با عنوان ریزشبکه نقش بازی می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارند.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: به دلیل پهناور بودن و گستردگی شبکه، نگهداری آن امری تخصصی و مشکل است. بیش از ۸۰درصد از کارکنان صنعت برق، وظیفه بهره‌برداری و نگهداری از شبکه و نیروگاه‌های موجود را بر عهده دارند و بقیه هم در سایر بخش‌ها همانند توسعه و پشتیبانی فعالیت می‌کنند و نگهداری از شبکه موجود مهم‌تر از توسعه و مقدمه‌ای برای تامین برق در همه بخش‌ها است.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: هوشمندسازی زیرساخت استفاده همه مشترکان از برق در شرایط اضطراری است و به‌کارگیری مولدهای خودتأامین در مراکز حساس و حیاتی امری اجتناب‌ناپذیر است.

شرکت مدیریت تولید، توزیع و انتقال شبکه برق ایران (توانیر) امروز اقدام به برگزاری رزمایش مولدهای اضطراری مراکز حساس می‌کند.

مقرر است در این همایش هم هوشمندی شبکه و هم مولدهای اضطراری مراکز حساس و بیمارستان‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

این رزمایش از ساعت‌هایی دیگر در مرکز پایش صنعت برق کشور برگزار خواهد شد.