با اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا

ایران، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک شد

آمار منتشره در گزارش ماه اکتبر اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ایران با کنار زدن امارات عربی متحده، سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک شده است.

به گزارش کنکاش فردا، «دورنمای کوتاه‌مدت انرژی» اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین تولید نفت کشور در سه ماهه سوم سال میلادی جاری، به ۲.۹۳ میلیون بشکه در روز رسید و ایران پس از عربستان سعودی با تولید ۸.۹۹ میلیون بشکه در روز و عراق با تولید ۴.۲۹ میلیون بشکه در روز، در رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک قرار گرفته است.

طبق آمار، امارات عربی متحده با تولید ۲.۹۱ میلیون بشکه در روز و کویت با تولید ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز، در رتبه‌های بعدی پس از ایران ایستاده‌اند.

بنا بر آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت ایران با ۱۵ هزار بشکه در روز افزایش در ماه سپتامبر، به ۳.۰۵۸ میلیون بشکه در روز رسید.

طبق آمار شرکت‌های مشاوره (FGE) و ورتکسا، صادرات نفت ایران به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در چهار سال اخیر است و بیش از ۸۰ درصد آن به مقصد چین روانه می‌شود.

جدیدترین آمار شرکت کپلر، صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه اکتبر را ۱.۸۱۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ است. بخشی از این رشد تحت تاثیر فروش ذخایر نفت شناور بوده که سطح آن‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به گذشته پیدا کرده است.