بررسی دلایل رشد تولید و صادرات فولاد در سایه تأمین برق

تولید و صادرات فولاد در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای تأمین برق به ترتیب 8.2 درصد و 37 درصد رشد داشته است.

به گزارش کنکاش فردا، بررسی آمار تولید و صادرات فولاد حاکی از آن است که در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید و صادرات فولاد رشد داشته است.

براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد،  تولید فولاد در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸٫۲ رشد داشته است.  تولید فولاد میانی کشور در این مدت ۱۱ میلیون و ۴۵۹ هزار تن بوده که رشد ۸.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

رشد ۵ درصدی تولید محصولات فولادی

همچنین در چهار ماهه نخست امسال، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در ۴ ماهه نخست امسال ۷ میلیون و ۸۲۲ هزار تن بوده است.

در چهار ماهه ابتدای امسال ۴ میلیون و ۴۹۹ هزار تن محصولات طویل و ۳ میلیون و ۳۲۳ هزار تن محصولات تخت در کشور تولید شده که رشد تولید محصولات طویل ۷.۳ درصد و رشد تولید محصولات تخت ۲.۷ درصد بوده است.


وضعیت تولید فولاد در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

تولید میلگرد در چهار ماهه  نخست امسال ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تن بوده که افزایش ۵.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز با افزایش ۲۸.۶ درصدی به ۵۳۵ هزار تن رسیده است.

میزان تولید ورق گرم کشور در چهار ماهه نخست سال جاری، ۳ میلیون و ۱۹۳ هزار تن بوده که افزایش ۲.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. میزان تولید ورق سرد هم یک درصد کاهش و ورق پوشش دار نیز ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است.

 تولید حدود ۱۳ میلیون تن آهن اسفنجی 

تولیدکنندگان آهن اسفنجی در چهار ماهه سال جاری ۱۲ میلیون و ۹۵۹ هزار تن از این محصول را تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۵.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

 رشد ۳۷ درصدی صادرات فولاد ایران 

 همانطور که اشاره شد صادرات فولاد نیز در ۴ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

در تازه ترین گزارش انجمن فولاد ایران، وضعیت صادرات فولاد در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد اعلام شد که که براساس این آمار صادرات تیرآهن در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به ۴ ماهه ابتدای سال گذشته ۱۰۶٫۳ درصد رشد داشته و از ۳۲ هزار تن سال گذشته به ۶۶ هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.

همچنین صادرات میلگرد از ۶۷۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

این گزارش می افزاید: صادرات کل مقاطع طویل فولادی با رشد ۲۵٫۳ درصدی  از ۷۴۰ هزار تن در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ۹۲۷ هزار تن در ۴ ماهه اول امسال افزایش یافته است.

صادرات اسلب نیز در ۴ ماهه ابتدای سال گذشته ۶۶۱ هزار تن بوده که در چهار ماهه اول امسال با رشد ۳۱٫۳ درصد به ۸۶۸ هزار تن افزایش یافته است.

صادرات آهن اسفنجی در ۴ ماهه اول سال گذشته ۱۶۶ هزار تن بوده که با رشد ۲۴۹٫۴ درصدی در ۴ ماهه ابتدای امسال به ۵۸۰ هزار تن افزایش یافته است.

براساس این گزارش صادرات فولاد میانی در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴٫۹ درصد افزایش و همچنین صادرات بیلت و بلوم در چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲٫۱ درصد افزایش داشته است.

روند نزولی قیمت جهانی فولاد / بهبود وضعیت تأمین برق صنایع فولادی

وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن فولاد ایران با اشاره به رشد صادرات فولاد ایران، گفت: وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد در سال گذشته باعث کاهش صادرات فولاد شد و این روند نزولی تا پایان سال گذشته ادامه داشت اما بیشترین کاهش صادرات در نیمه اول سال گذشته و به ویژه بهار سال گذشته اتفاق افتاد، بنابراین بخشی از رشد صادراتی که اکنون شاهد آن هستیم ناشی از کاهش صادرات در سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به روند نزولی قیمت جهانی فولاد گفت: با توجه به دامپینگ شدید روسیه، صادرات محصولات فولادی در منطقه بسیار سخت شده است بنابراین لازم است تا دولت حمایت ها و مشوق های صادراتی را در این بخش داشته باشد تا بتوانیم حداقل ۶ میلیارد دلار ارز آوری سال های گذشته را داشته باشیم.

یعقوبی درباره  تأمین برق صنایع فولادی نیز اظهار داشت: تأمین برق صنایع فولادی نسبت به سال گذشته تا حدودی بهبود یافته است و با برنامه ریزی دقیق تری برق صنایع فولادی تأمین شد و مدیریت بهتری را در این بخش نسبت به سال ۱۴۰۱ و بخصوص نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم.

یعقوبی گفت: یکی از سخت ترین سال ها در تأمین برق سال ۱۴۰۰ بود که در ۳ ماه اول نسبت به ۳ ماهه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش تولید داشتیم و تولید بسیار زیادی را از دست دادیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای تولید ۳۲ میلیون تن فولاد در سال جاری  بیان داشت: ضرورت تولید این میزان تأمین برق و گاز است ضمن اینکه تولید کننده باید بتواند این محصولات را با قیمت مناسب در بازارهای داخلی و بین المللی به فروش برساند و اگر بازار در رکود باشد چاره ای جز کاهش تولید نخواهد داشت.

یعقوبی بیان داشت: براساس سند چشم انداز در سال ۱۴۰۴ باید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود که تا حدود ۱۰ میلیون تن از این برنامه عقب هستیم. سال گذشته در زنجیره فولاد حدود ۶ میلیون تن ارز آوری داشتیم.

 افزایش ۲۹ درصدی تامین برق صنعت فولاد 

امین ابراهیمی مدیرعامل یک شرکت فولادی بزرگ کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به شرایط تولید فولاد در این کارخانه اظهار داشت: تعمیرات دوره‌ای در تابستان سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت و این اقدام به رشد ۲۰۰ هزار تنی تولید ختم شد همچنین برق تامین شده برای صنعت فولاد در تابستان ۲۹ درصد بیشتر شده و این موضوع نیز به رشد تولید در این شرکت منجر شد.

بازار فولاد در ایران و جهان دچار رکود است

وی افزود: بازار فولاد، بازار راکدی است و در حوزه بین‌الملل نیز چنین شرایطی داریم و به دلیل افزایش ذخیره‌سازی شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار ترکیه و بازار شرق آسیا هستیم.

ابراهیمی بیان داشت: وزارت نیرو اعلام می‌کند که ۲۹ درصد برق بیشتری به فولادی ها داده و این مسئله به معنای افزایش تولید برای کل صنعت است.

 انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ ، ششمین ماه سال جاری میلادی برابر با خرداد ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۷.۴ درصدی به ۳.۲ میلیون تن رسیده است.

در حالی که ۵ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه ژوئن با کاهش تولید مواجه شده‌اند، ایران، چین، هند، آمریکا و روسیه افزایش تولید داشتند.

همچنین ایران بیشترین افزایش تولید و ترکیه بیشترین کاهش تولید را در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ یک پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

در گزارش ماه مارس، سومین ماه میلادی، ایران در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد نبود و ترکیه در جایگاه نهم و ایتالیا در جایگاه دهم قرار گرفته بودند اما در ماه آوریل (فروردین ماه ۱۴۰۲) جایگاه هشتم و در ماه می (اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جایگاه هفتم در جهان را از آن خود کرد.

ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برابر با خرداد ۱۴۰۲ جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان را حفظ کرده است.