برنامه‌ریزی برای تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تولید حداقل ۱۴ میلیون تن گندم در کشور در حال برنامه ریزی هستیم.

به گزارش کنکاش فردا، سهراب سهرابی اظهار داشت: برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کشت ۵٫۹ میلیون هکتار گندم آبی و دیم را هدفگذاری کرده ایم که از این سطح یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مربوط به کشت آبی و ۴ میلیون هکتار کشت در اراضی دیم است.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار کشت گندم صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۰ درصد به لحاظ تاریخ کشت جلو افتاده و این امر از نظر اصول فنی کاشت، اتفاق خوبی است.

سهرابی ادامه داد: عملیات کشت گندم در اقلیم های سرد و در استان هایی مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، کردستان، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، خراسان رضوی و … آغاز شده و تا پایان آذرماه در دیگر استان ها ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برای کشت سال زراعی جاری بیش از ۴۵۰ هزار تن بذور اصلاح شده لیبل دار گندم تهیه و تدارک دیده شده و عملیات بوجاری و ضدعفونی بذور درحال انجام است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار تن بذر گندم میان کشاورزان توزیع شده و میزان توزیع بذور گندم تاکنون بیش از دو برابر مدت مشابه سال گذشته است.

وی درهمین حال افزود: توزیع کودهای شیمیایی که از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تدارک دیده شده در استان های کشور درحال توزیع است.

سهرابی تولید بذور گندم را از مهمترین پروژه های معاونت امور زراعت نام برد و اذعان داشت: برنامه تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن بذور گندم از ارقام آبی و دیم را برای سال آینده داریم.

وی تغذیه متعادل مصرف کودهای شیمیایی، توسعه کشت های مکانیزه، ایجاد مزارع مشاهده ای و مقایسه ای PVS, PNT, PDT، توسعه روش های نوین آبیاری قطره ای یا تیپ، آموزش کشاورزان و کارشناسان، ارزیابی کیفیت گندم تولیدی و آزمون خاک را از مهمترین پروژه ها در حوزه تولید گندم برشمرد.

سهرابی در عین حال به گندمکاران توصیه کرد: برای تولید بهتر ضمن استفاده از بذور گواهی شده و استاندارد، اصول فنی مربوط به تاریخ کاشت، تراکم بوته، عمق کاشت و مصرف متعادل کودهای شیمیایی را رعایت کنند.

وی همچنین از کشاورزان خواست از ارقام جدید گندم و از خطی کارهای مجهز به کودکار استفاده کنند و پس از عملیات کاشت در ارتباط مستقیم با کارشناسان پهنه باشند.