سخنگوی صنعت آب

حال دریاچه ارومیه خوب نیست ، میزان برداشت ها ۴۰ درصد بیشتر از حد مجاز

بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه حال دریاچه ارومیه خوب نیست، افزود: مقدار برداشت آب از سوی بخش کشاورزی در این حوضه ۴۰ درصد بیشتر از حد مجاز است.

به گزارش کنکاش فردا، بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر سطح تراز آب دریاچه ۱۲۶۹.۹۴ متر است که رقم بسیار پایینی است، البته یک بار هم در سال ۹۴ سطح تراز به ۱۲۷۰.۰۴ متر رسیده بود.

او همچنین، حجم مخزن دریاچه ۸۳۰ میلیون متر مکعب و وسعت آن ۶۶۵ کیلومتر مربع اعلام کرد و افزود: کاهش سطح آب دریاچه ارومیه به معنای این است که مقدار بارندگی ها و انتقال آب از مصارف کمتر بوده و ما با بار گذاری و مصرف زیاد مواجه هستیم.

او همچنین در پاسخ به سوال که چرا با وجود اجرای طرح انتقال آب همچنان شاهد وضعیت وخیم دریاچه ارومیه هستیم، ادامه داد: از زمان اجرای این طرح حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه شده اما مقدار کسری دریاچه و اضافه مصرف خیلی بیشتر از این حرف هاست.

او همچنان در پاسخ به این سوال که با چه حجمی از ناترازی در دریاچه ارومیه مواجه هستیم، ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته مصرف بخش کشاورزی در این بخش دست کم باید ۴۰ درصد کاهش یابد.

بزرگزاده همچین با بیان اینکه وزارت نیرو با الگوی مصرف تعیین شده برای بخش کشاورزی در حوضه ارومیه مشکل دارد، افزود: بخش کشاورزی به عنوان مصرف کنندگان اصلی باید مصرف خود را کاهش دهند. چرا که اگر دریافت کمتر از تولید باشد کاری نمی توان کرد، قطعا باید مصرف کم شود تا بتوان دریاچه را احیا کرد.

گزارش انسداد رودخانه ولگا به زودی منتشر می شود

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره افت تراز دریای خزر به دلیل بسته شدن رود ولگا از سوی روسیه، گفت: کنوانسیون های مختلف محیط زیستی، بهره برداری و … در خصوص دریای خزر وجود دارد و همه کشورهای پیرامونی دریای خزر باید به مفاد این کنوانسیون ها متعهد باشند.

به گفته سخنگوی صنعت آب، درباره انسداد رودخانه ولگا و با توجه به نقش ویژه ای که این رودخانه دارد و بیش از ۹۰ درصد تامین آب دریای خزر از رود ولگا تامین می شود، از مرکز تحقیقات دریای خزر خواسته شده که یک گزارش کامل و دقیق تهیه شود.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینه حدود یک میلیارد متر مکعب پساب در برنامه های دولت سیزدهم جهت مصارف بخش صنایع برنامه ریزی شده است، ادامه داد: ۳۰۷ میلیون مترمکعب فاضلاب را به صنایع واگذار کرده و مذاکراتی را هم برای واگذاری ۱۹۱ میلیون متر مکعب شروع کرده ایم. همچنین در حال عقد قرارداد برای واگذاری ۳۴۸ میلیون متر مکعب دیگر هم هستیم.

به گفته او، دولت در این بخش انرژی فوق العاده ای گذاشته است. اتفاق مهم در بخش هدررفت آب همکاری دولت و بخش خصوصی است و وزارت نیرو این آمادگی را دارد که در بخش خرید پساب در چهارچوب ضوابط هماهنگی های لازم انجام شود.

بزرگ زاده با بیان اینکه پرسش از شبکه فرسوده لوله کشی و هدررفت آب مطلب مهمی است، گفت: در حال حاضر ۱۶۸ هزار کیلومتر شبکه توزیع شهری و ۱۸۴ هزار کیلومتر شبکه توزیع روستایی در کشور وجود دارد. چگونه می شود انتظار داشت در مدت کوتاهی و در طول یک دولت این اعداد جایگزین شود؟ کاری که انجام شد این است نقاط حساس مورد تمرکز قرار دادیم و استان ها و شهرهایی که بیشترین هدررفت آب در سراسر کشور را داشتند، مانند بوشهر به دلیل نزدیکی به دریا و خوردگی لوله ها، شناسایی کردیم.