جان گرفتن منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر رهاورد سفر رئیس جمهور

جان گرفتن پروژه منطقه ویژه اقتصای شمال استان بوشهر در شهرستان دیلم پس از گذشت بیش از یک دهه توقف از رهاوردهای مهم ششمین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر، نوید بخش اشتغال و رونق اقتصاد مردم این منطقه ساحلی است.

به گزارش کنکاش فردا، منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر در اراضی ملی شهرستان دیلم با رویکرد تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای  نگهبان در سال است که تا پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم به غیر از جانمایی و تعیین محدوده اقدامی مهم برای راه‌اندازی، تامین زیرساخت ها فعال شدن آن صورت نگرفت و بیش از یک دهه بلاتکلیف رها شده بود.

سفر ششم استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر، رهاوردهای خوبی برای این استان داشت که  از جمله آنها تصویب اعتبار قابل توجه برای ایجاد زیرساخت ها و فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی شمال این استان در شهرستان دیلم است که می‌تواند زمینه را برای رونق این منطقه فراهم کند.

در این سفر  ۲۰۰ میلیاردتومان به‌ منظور تامین و تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر تصویب شد که تا پایان سال گذشته ۱۳۰ میلیارد تومان از این میزان اعتبار تامین و روز گذشته عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی این منطقه ویژه با حضور مسئولان استانی آغاز شد.

منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر با رویکرد نفت، گاز و پتروشیمی بلحاظ  موقعیت مناسب آن از جمله نزدیک بودن به ساحل و  ظرفیت‌های نفت و گازی پیرامون آن،  زمینه های لازم را برای حضور متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه که باعث ارزش افزوده و ایجاد اشتغال جوانان بومی خواهد شد، فرا

این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای مزیت های بسیاری  از جمله ایجاد زنجیره ارزش از طریق استقرار مجموعه ای از صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی، دسترسی و نزدیکی به آب‌های آزاد،  همجواری با منطقه نفتی بهرگان و تاسیسات نفتی گوره و امکان اتصال به خطوط سراسری ششم و نهم انتقال گاز، منابع انسانی ماهر با توجه به سابقه استقرار صنایع نفت و گاز در منطقه، امکان استقرار صنایع آب‌بر و بازارهای خارجی از طریق مسیر های دریایی است.

عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر با بیش از یک دهه توقف، روزگذشته ( سه شنبه ۱۴ تیرماه جاری) در آیینی با حضور استاندار بوشهر آغاز شد.

قرار است پس از اتمام عملیات عمرانی و زیرساخت های این منطقه که بنا به گفته مسئولان سریع انجام خواهد شد زمینه برای ورود سرمایه گذاران مهیا شود.

این ۶ پروژه شامل چهار عملیات خاکی تا حد بستر خیابان قطعه های یک و دو، حصارکشی یک کیلومتری پارت ۳، احداث ۲ دیوار بتنی مسطح به منظور حصارکشی است که با حجم اعتبار بیش از ۱۲۸ میلیاردتومان توسط ۶ پیمانکار در زمینی  به وسعت ۲ هزار و ۳ هکتاری با کاربری مصوب محیط زیست، اجرایی شد.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی استان بوشهر، پروژه هایی که در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر اجرایی می شود از مصوبه های سفر رئیس جمهور است که با  بیش از یک دهه توقف و بلاتکلیفی احیا شد.

سیدحسین حسینی  اظهارداشت: مصوبه این منطقه در مهرماه سال ۱۳۸۹ توسط دولت وقت  اخذ و مجلس شورای اسلامی آن را تائید کرد اما اقدامی مهم در آن صورت نگرفت تا اینکه در سفر آیت الله رئیسی در مهرماه ۱۴۰۰ به استان بوشهر، ۲۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری آن تامین شد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با منابع اعتباری موجود  حداکثر تا پایان امسال پروانه بهره برداری را از دبیرخانه شورای عالی مناطق و آزاد اخذ و زمین در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

محمدهادی رستمیان، معاون عمرانی استانداری بوشهر در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه ها اظهارداشت:  مصوبه پروژه منطقه اقتصادی شمال استان بوشهر که چهارم مهر ۱۳۸۹ اخذ شده بود ، بیش از یک دهه غیر از تصویب آن اقدام خاصی صورت نگرفت که با سفر پرخیر و برکت آیت الله رئیسی به استان بوشهر در زمره مصوبات قرار گرفت و استاندار بوشهر بجد آن را پیگیری کرد.

وی گفت: در طرح مصوبه اولیه این پروژه ۳۹۰۰ هکتار اراضی پیش بینی شده بود که در گزارش ارزیابی زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست ، بررسی و به ۲ هزار و ۳ هکتار تقلیل یافت.

رستمیان بیان کرد: از مجموع ۲ هزار و ۳ هکتار، یکهزار و ۳۱۵ هکتار آن عملیاتی در قالب صنایع بالا، میانی و پایین دستی صنایع نفت و گاز اجرا خواهد شد و مابقی خدمات، پشتیبان  گمرک، معابر و فضای سبز، پیش بینی شده است.

استاندار بوشهر گفت: حرکت های بزرگی  برای استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های وافر این استان باهدف توسعه  پیشرفت در دست اقدام است که یک بخش آن بحث در حوزه های قابل سرمایه گذاری است.

احمد محمدی زاده اظهارداشت: سرمایه گذاران دوست دارند که برای انجام سرمایه گذاری در استان بسترهای لازم  برای آنها فراهم شود تا بتوانند اقدام تولیدی و اقتصادی برای خودشان و مردم منطقه انجام دهند.

وی بیان کرد: در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، همه زیرساخت‌ها آماده می‌شود تا سرمایه گذاران با آسودگی و بدون دغدغه اقدام به فعالیت کنند.

استاندار بوشهر گفت: توسعه شهرک های صنعتی از شمال تا جنوب استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است تا زیرساخت های لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم.

وی افزود: منطقه اقتصادی شمال استان ، بسیار مهم است و محوریت مرکزی را در زمینه نفت خام و پتروشیمی دارد.

محمدی زاده می گوید: با توجه به اینکه منطقه شمال استان بوشهر، شاهراه انتقال نفت ایران و قطب نفت خام است، باید زمینه و بستر، ظرفیت‌های فرآوری نفت خام و صنایع پایین دستی را فراهم کنیم.

استاندار بوشهر بیان کرد: این منطقه که در بین محور دو تا از بزرگ ترین مناطق پتروشیمی کشور شامل بندرامام خمینی و ماهشهر در استان خوزستان و کنگان و عسلویه در بوشهر واقع است، تمایل داریم در حوزه نفت خام و صنایع پتروشیمی  به علت ظرفیت های خوبی که دارد، اتفاق های خوبی رقم بخورد.

محمدی زاده اظهارداشت: این منطقه از  ۱۳ کیلومتر طول نوار ساحلی برخوردار است که بسیار مستعد برای  سرمایه گذاری و جذب سرمایه‌ها است.

استاندار بوشهر افزود: اجرایی شدن پروژه های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر برای فراهم کرن زیرساخت ها، بسیار فشرده و متراکم است و تلاش خواهیم کرد کار ۲ ساله را در مدت پنج ماه تمام کنیم.

وی بیان کرد: در گام بعدی،  اقدامات تکمیلی را انجام خواهیم داد تا سرمایه گذاران با میل و رغبت اقدام کنند و بتوانیم  یک فرصت های کاری و شغلی در حوزه دانش بنیان و کارآفرینی و تولید برای مردم این منطقه  فراهم کنیم.