جایگزینی دستگاه ایرانی استخراج DNA با نمونه‌های وارداتی در آزمایشگاه‌های کشور

گروهی از فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت دستگاه استخراج DNA شدند و به گفته آنها بسیاری از آزمایشگاه‌های کشور مجهز به این دستگاه شده‌اند.

فردین سلیمانی از محققان این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت:  دستگاه استخراج DNA را از محصولات این شرکت دانست و گفت: این دستگاه دارای مشابه خارجی است، ولی دستگاه ما دارای مزیت‌ های رقابتی با نمونه خارجی است.

وی افزایش سرعت فرایند استخراج DNA را یکی از مزایای این دستگاه ذکر کرد و یادآور شد: این دستگاه می‌تواند DNA تعداد ۳۲ نمونه را در کمتر از ۲۰ دقیقه استخراج کند. ضمن آنکه این دستگاه به صورت Open طراحی و ساخته شده و این ویژگی موجب شده تا اپراتور هر برنامه‌ای را که مورد نیاز است، در آن بارگذاری و یا برنامه‌هایی را در آن کم کند.

سلیمانی تجهیز این دستگاه به لامپ UV را از دیگر مزایای این دستگاه نام برد و گفت: این لامپ برای تهویه هوای داخل دستگاه نقش مؤثری دارد و علاوه بر اینها بدنه دستگاه ساخته شده در این شرکت فلزی و مقاوم است.

این محقق با تاکید بر اینکه این دستگاه به گونه‌ای ساخته شده که مصرف مواد مصرفی را کاهش داده است، یادآور شد: این دستگاه در زمان شیوع کرونا که حجم نمونه‌های آنالیز زیاد بود، کاربردهای وسیعی یافت، ولی در حال حاضر برای آنالیز نمونه‌های HPV نیز کاربرد دارد.

سلیمانی با بیان اینکه دستگاه‌های مشابه استفاده شده در کشور تاکنون وارداتی بوده است‌، گفت: در حال حاضر بسیاری از آزمایشگاه‌های تهران و سایر استان‌ها مجهز به دستگاه ساخت شرکت ما شده‌اند.