در آخرین جلسه بررسی کیفیت شبکه ارتباطی کشور چه گذشت؟

در راستای بررسی وضعیت کیفیت و سرعت شبکه ارتباطی و اینترنت کشور، شرکت ارتباطات زیرساخت جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس و اپراتورهای تلفن همراه برگزار کرد.

به گزارش کنکاش فردا، اواخر مرداد سال جاری بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون سرعت اینترنت به مجلس رفت. او در جواب نمایندگان مجلس گفت در دو سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف انجام شده است. در چهار لایه دسترسی، تجمیع شبکه‌های استانی و شهری، شبکه مادر مخابراتی و دروازه‌های ورودی اینترنت به کشور اقدامات زیادی انجام شده است. در لایه ورودی اینترنت در دوسال گذشته سعی شده منابع ورودی را تنوع بخشیده و میزان اینترنت ورودی را بیش از دوبرابر نیاز کشور تأمین کرده‌اند.

وی تأکید کرد که بیش از دو برابر منابع کشور ظرفیت داریم و در لایه هسته مادر از ابتدای دولت تا به امروز ۵۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر اینترنت کشور با اتکاء به تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی افزوده است و تا پایان سال این ظرفیت دو برابر و تا پایان دولت به سه برابر خواهد رسید.

در نهایت روز ۲۱ شهریورماه چهارمین جلسه بررسی کیفیت شبکه ارتباطی کشور به میزبانی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و با حضور نمایندگان انجمن تجارت الکترونیک تهران، نمایندگان اپراتورهای همراه و ثابت زیر ساخت کیفیت شبکه اینترنت کشور در حضور مجتبی توانگر- نماینده مردم تهران، ری، شمیران، اسلامشهر و پردیس- در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. محمد جعفر پور- رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت کشور- در این جلسه با تاکید بر اینکه افزایش میزان رضایتمندی کاربران اینترنت برای آنها یک اصل به شمار می‌رود، تصریح کرد: در وزارت ارتباطات، شبانه‌روزی تلاش می‌کنیم تا اینترنت را با بهترین کیفیت برای مردم فراهم کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اپراتورها و شرکت ارتباطات زیرساخت در این راستا در حال ارتقای ظرفیت شبکه ارتباطی هستند، خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته نیز شرکت ارتباطات زیرساخت ارتقاء و جایگزینی تجهیزات را در ساعات کم ترافیک شبانه روز (down time) آغاز کرده است.

توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای این جلسه با تقدیر از ابتکار وزارت ارتباطات برای برگزاری جلسات هم اندیشی و تببین کیفیت شبکه ارتباطی گفت: بر اساس سوالی که از وزیر ارتباطات مطرح کردیم، درباره اختلالات در شبکه ارتباطی مباحثی مطرح شد که بر پایه آن مقرر شد از این پس با حضور فعالان صنف و اعضای انجمن تجارت الکترونیک در جلسات هفتگی اقدام به ابهام زدایی شود.

موضوعی که روز بعد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن اشاره کرد و خبر از توسعه شبکه هسته مخابراتی کشور داد. طبق گفته وی تجهیزات جدید در شبکه قرار می‌گیرد و ظرف شش ماه آینده ۵۰ درصد به ظرفیت لایه آی پی کشور اضافه کنند که این کار معمولان در نیمه شب انجام می‌شود و برخی مناطق به دلیل ارتقای شبکه حدود ۱ الی ۲ شب اختلالات محدودی خواهند داشت.