رشد تامین آب توسط سدها در ماه نخست سال آبی جاری

سال آبی جاری در حالی نخستین ماه خود را پشت سرگذاشت که به گفته سخنگوی صنعت آب، میزان تامین آب سدها در آن افزایشی بود.

به گزارش کنکاش فردا، سال آبی جاری که از ابتدای مهر ۱۴۰۲ آغاز شده و تا آخر شهریور ۱۴۰۳ تداوم دارد، نخستین ماه خود را با بارش های نسبتا خوب گرچه نه در همه حوضه های آبریز، پشت‌سر گذاشت.

همین بهبود اندک وضع بارش‌ها سبب افزایش میزان تامین آب در برخی سدها شده است.

در همین زمینه، سخنگوی صنعت آب ایران اظهار داشت: در مهرماه میزان خروجی آب از سدهای کشور ۳۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشت، نشانگر افزایش میزان تامین مصارف بخش‌های مختلف از محل سدها بوده است.

«فیروز قاسم‌زاده» درباره وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ مهر ماه، ادامه‌داد: ورودی‌ سدهای کشور از ۸۵۰ میلیون متر مکعب در سال گذشته به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۳۱ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

وی درباره خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است که نشانگر افزایش میزان تامین مصارف بخش‌های مختلف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: این میزان، در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: این میزان، معادل ۴۱ درصد پُرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

با این حال، طبق اعلام شرکت آب منطفه ای تهران وضع سدهای این استان چندان مطلوب نیست.