ساخت ربات‌های آتش‌نشان از سوی دانش‌بنیان‌ها

یک شرکت دانش‌بنیان علاوه بر تولید انواع ربات‌ها با کاربری صنعتی و آتش‌نشانی، تجهیزاتی برای کاهش هزینه‌های نگهداری چاه‌های آب کشاورزی عرضه کرده است.

به گزارش کنکاش فردا، ابوالفضل حسنی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: فعالیت اصلی ما در حوزه رباتیک است و اقدام به تولید ربات‌های بازرسی چاه عمیق و همچنین ربات‌های درون چاهی با قابلیت انجام عملیات احیاء و ترمیم روی دیواره چاه تا عمق ۵۰۰ متری کردیم که در حوزه فاضلاب نیز کاربرد دارد. همچنین ربات‌های بازرسی تونلی را ساختیم که منبع تغذیه آنها داخل رباط تعبیه شده و در تونل‌هایی با طول چند کیلومتر به صورت آنلاین حرکت می‌کنند.

حسنی با بیان اینکه این ربات مجهز به برخی سنسورها مثل گازهای قابل اشتعال و دما است که می‌تواند وضعیت تونل را برای ما مانیتور کند، افزود: در حوزه نفت نیز در حال ساخت ربات‌های آتش‌نشان هستیم. این ربات می‌تواند در محیط های خطرناک و غیرقابل دسترس عملیات اطفای حریق را انجام دهد. از طرفی ربات‌های لایه روب را طراحی کردیم که می‌توانند برای لایروبی داخل مخازن نفت استفاده شوند.

به گفته وی در حال حاضر این عملیات به صورت دستی انجام می‌شود و با این ربات‌ها می‌توان دوره‌های این عملیات را کوتاه و از تلفات انسانی جلوگیری کرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه رباتیک، علمی نو و جدید در دنیا و برای کشور است، خاطر نشان کرد: وارد کردن علم رباتیک در صنایع مختلف دستاورد بزرگی بوده است که طی این سال‌ها توانسته‌ام به آن برسم.

به نقل از دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، وی کاربرد محصولات این شرکت را در حوزه توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار در حوزه‌های آب، آبرسانی و کشاورزی دانست و اظهار کرد: ما در خیلی از روستاهای دوردست و مناطق ضعیف توانستیم با تجهیزاتی که ساختیم، هزینه‌های نگهداری چاه‌های آب کشاورزی را کاهش دهیم و چاه‌هایی را از خرابی نجات دهیم؛ چرا که سه محصول ما مستقیما به چاه‌های آب کشاورزی مربوط می‌شود که باعث کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری شده و عمر چاه‌ها را افزایش می‌دهد که این می‌تواند کمک بزرگی به مناطق کمتر برخوردار یا اقشار ضعیف جامعه مانند کشاورزان باشد.