ساخت چمن استادیوم فوتبال با قابلیت کاهش هزینه‌های نگهداری

یکی از شرکت‌های فناور موفق به ساخت زمین چمنی شده که هزینه نگهداری آن ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش کنکاش فردا، داوود ملکی، رئیس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان، گفت: موضوع اصلی پروژه مسلح کردن خاک‌های ضعیف جهت تحمل بارهای ترافیکی و جلوگیری از فشرده شدن، افزایش نفوذپذیری و کاهش کنده شدن است و در این راستا پروژه‌ای تعریف کردیم که بر اساس آن با افزایش ظرفیت باروری خاک و استفاده فیلامنت‌های پلیمری از فشرده‌شدن جلوگیری کرده‌ایم. این فرآیند همانند سازه‌های بتنی است؛ اگر یک سازه بتنی بدون میلگرد ساخته شود، تحت تاثیر وزن خود منهدم می‌شود؛ اما فیلامنت‌ها یا میلگردهای فولادی مسیر بار را انتقال می‌دهند و از فشرده شدن جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما با الهام از این روند، در خاک اجرایی کردیم، اظهار کرد: رصد جزئی از وضعیت استادیوم‌های ایران طی بیست سال گذشته نشان می‌دهد تمام زمین‌های چمن، در سال اول از بین می‌روند و یا دچار آب ماندگی و یا دچار از جا کندگی می‌شوند. ما با این فرآیند از سال ۱۳۸۱ اولین زمین‌ چمن استادیوم تختی آبادان را در ایران احداث کردیم و هنوز این زمین بار ترافیکی بالایی را تحمل می‌کند.

ملکی خاطر نشان کرد: استادیوم تختی در مقایسه با استادیوم آزادی، نقش جهان، گل گلهر از شرایط بهره‌برداری بهتری برخوردار است. این در حالی است که این زمین سال ۸۱ تا ۸۳ ساخته شده و در بدترین شرایط اقلیمی به لحاظ آبیاری با آب شور و کمترین امکانات نگهداری می‌شود. ضمن اینکه تیم صنعت نفت آبادان هم تمرین و هم مسابقه را در این زمین انجام می‌دهد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی همچنین در خصوص هزینه نگهداری زمین، افزود: «‌هزینه نگهداری زمین در این شیوه ماهانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است، این در حالی است که نگهداری زمین چمن در استادیوم‌های اروپایی چیزی حدود ۳۰ هزار دلار هزینه دارد.

بر اساس این گزارش، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در توئیتی اعلام کرد: “در حاشیه تماشای بازی ایران و اردن، برای ساخت «کمک داور ویدئویی” و «چمن ورزشگاهی» در شرکت‌های دانش‌بنیان رسما اعلام آمادگی کردیم. برای کشوری که توان تصویربرداری ماهواره‌ای دارد، ساخت کمک داور ویدئویی دشوار نیست! باهمراهی وزارت ورزش ظرف مدت ۶ماه می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.”