سهم مالیات در منابع بودجه از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد رسید

پژوهشگر مالیاتی گفت: سهم مالیات از منابع درآمدی دولت از 30 درصد دهه نود، اکنون به 50 درصد رسیده است.
به گزارش کنکاش فردا، علی ملک زاده،‌ در پاسخ به این پرسش که سهم درآمد مالیاتی از تامین هزینه جاری دولت چقدر است،‌ گفت: افزایش سهم مالیات در تامین هزینه‌های دولت از ۳۰ تا ۴۰ درصد دهه نو به ۵۰ درصد رسیده است. به گفته وی، میزان مطلوب منابع مالیاتی برای هزینه دولت حدود ۷۰ درصد است که باید این میزان از هزینه دولت با مالیات تامین شود.
به گفته پژوهشگر مالیاتی،‌تعداد دستگاههای کارتخوان از ۱۸ میلیون به حدود ۱۰ میلیون دستگاه رسید،‌ چون دستگاههای که به نام افراد متوفی یا افراد غیر فعال تجاری بود،‌ حذف شدند و کارتخوانها به پرونده مالیاتی متصل شدند.
وی گفت: قبلا ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به نام افراد فوت شده بود،‌که با ساماندهی دستگاههای پذیرنده و کارتخوان،‌اینها حذف شدند و دستگاههای کارتخوان به پرونده مالیات وصل شد.
ملک زاده این را هم گفت: افزایش حدود ۵۰ درصدی درآمد مالیاتی در هر یک از سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ناشی از سامانه جامع مودیان مالیاتی و اتصال دستگاههای پذیرنده به پرونده مالیات است.
وی همچنین ساماندهی معافیتهای مالیاتی را دستورکار دیگر برای افزایش درآمد مالیاتی عنوان کرد.به گفته ملک زاده ،‌ در حال حاضر ۴۰ درصد حجم تولید ناخالص داخلی کشور معاف از مالیات است،‌این مساله باید تجدید نظر شود.