به گزارش کنکاش فردا، محمد عبده زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: اوضاع صنعت داروسازی بسیار بدتر از انرژی کشور است. از سال ۹۷ به بعد، براساس اطلاعات بورس نرخ استهلاک در صنایع داروسازی از نرخ سرمایهگذاری بیشتر شد.
این بدان معناست که زیرساختهای ما در حال فرسوده شدن هستند و شرکتهای داروسازی ما، توان خرید ماشین جدید ندارند و ارز خود را صرف خرید ماشین الات دست دوم میکنند که این امر هم بر کیفیت محصول و هم سلامت مردن اثرگذار است.
در برنامه هفتم، برنامهای برای توسعه صنعت داروسازی دیده نشده است. متاسفانه در سالی که سال رشد تولید است، سازمان و وزارتی که تولیت داروسازی را برعهده دارد، همه شرکتهای تولیدکننده و توزیعکننده را به محاکم قضایی معرفی کرده است؛ آن هم بی دلیل.
آنها در پاسه به دلیل این امر میگویند پارسال که ارز تک نرخی شد، قیمت محصول را اصلاح کردیم و شرکتها سود کردند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
از شرکت فولاد کاوه جنوب کیش که عنوان سومین فولادساز برتر کشور را یدک میکشد، میتوان به عنوان یکی از مظاهر تجلی جهش تولید در کشور یاد کرد. این شرکت در سالهای اخیر و به رغم همه محدودیتهای انرژی و قطعیهای برق و گاز، به شکلی پایدار در مسیر رشد تولید حرکت کرده است که این مسئله در کنار تلاشهای صورتگرفته در حوزه ارتقای کارآمدی فرایندها و بهروزرسانی فناوریها، موجب افزایش بهرهوری و سودآوری این شرکت شده است؛ به نحوی که این کشور در حال حاضر سومین فولادساز برتر کشور به لحاظ سودآوری به شمار میآید. در واقع در شرایطی که فولادسازان بزرگ کشور متاثر از محدودیتهای مصرف برق و گاز با کاهش تولید مواجه شدهاند، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش توانسته است با برنامهریزی تولید و به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از چالش مذکور، به شکلی پیوسته در مسیر رشد تولید حرکت کند. نتیجه این امر، افزایش ۹۳ درصدی سود سهام این شرکت و تبدیل شدن نماد «کاوه» به نمادی جذاب برای سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار است.
شرکت ورق خودرو چهارمحالوبختیاری تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه خودرو در کشور به شمار میآید که در سالهای اخیر با تولید این محصول توانسته است در تامین نیاز بازار داخلی نقشآفرین باشد. با این حال، افزایش واردات انواع ورقهای پوششدار از جمله ورق گالوانیزه، در صورتی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد، به چالشی برای این شرکت تبدیل شده است. در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۳۶ هزار تن ورق در بورس عرضه شد اما ۵۴ درصد از این مقدار مورد معامله قرار گرفت. این مسئله نه تنها فروش و درآمدزایی شرکت ورق خودرو چهارمحالوبختیاری را تهدید میکند بلکه تامین مواد اولیه این شرکت را نیز دشوارتر خواهد کرد. در چنین شرایطی که واردات ورق گالوانیزه تبعات جبرانناپذیری برای تولیدکنندگان این محصول به همراه دارد، نظارت، کنترل و برنامهریزی دقیقتر بر واردات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی امری ضروری به نظر میرسد.
به پیشنهاد وزارت اقتصاد سهام دولت در ۹ شرکت از طرف سازمان خصوصی سازی واگذار و منابع حاصل به حساب خزانه داری کل کشور واریز خواهد شد.
به گفته وزیر صمت یکی از ابزارهای تولید خودروی اقتصادی در کشور واردات خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت است تا زمینه برای رقابت خودروسازان داخلی ایجاد شود.
دیدگاه بسته شده است.