طرح انتقال آب از دریای عمان با ١٠ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به رغم اما و اگرهای فراوان با قوت در دست اجراست و ١٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش کنکاش فردا، علیرضا طاهری روز دوشنبه در نشست تکریم و معارفه مدیر عاملان قدیم و جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در مشهد اگفت: با اجرای این طرح امید به بخشهای صنعت و همچنین تامین آب شرب تزریق می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال در شرایط سختی از لحاظ خشکسالی قرار داریم به طوری که در مشهد طی سال جاری با ۶٨ درصد کاهش بارندگی و در استان با ۴٨ درصد کاهش بارندگی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: شرکت آب و فاضلاب این استان وظیفه آبرسانی به ١٠۵ شهر و ٢ هزار و ۵٠٠ روستا را عهده دار است.

انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به شرق کشور از جمله طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب دالان شرقی کشور است که از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

طبق تفاهمنامه های منعقد شده، آب انتقالی به استانهای خراسان رضوی و جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید اما این آب در سیستان و بلوچستان و اخیرا نیز در خراسان رضوی، برای تامین مصرف آشامیدنی نیز پیش بینی شده است و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده، این طرح تا پایان سال ۱۴۰۴ و یا اوایل ۱۴۰۵ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

اجرای ۴۵٠ پروژه عمرانی در حوزه آبفا در خراسان رضوی

مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در آیین تکریم خود اظهار کرد: افزایش چند برابری اعتبارات عمرانی را شاهدیم و اعتبارات عمرانی مصوب در سال جاری به حدود هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان رسیده است.

سید ابراهیم علوی افزود: در بخش اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب و ساخت تصفیه خانه نیز در سالهای اخیر از ظرفیت بخش خصوص به ارزش حدود چهار هزار میلیارد تومان استفاده شد.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۴۵٠ طرح عمرانی در بخش آب و فاضلاب استان در دست اجراست.

در این مراسم از زحمات سید ابراهیم علوی که از سال ٩٧ تا کنون به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، خدمت‌رسانی کرد قدردانی شد و حسین امامی به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی معارفه شد.

هم اکنون حدود ۹۰ درصد گستره استان خراسان رضوی و ۹۸ درصد پهنه شهرستان مشهد در شرایط خشکسالی شدید قرار دارند که گذر دادن این خطه از تنش آبی، نیازمند مشارکت مردم و کاری جهادی است.