ظرفیت‌های فنی شرکت‌های نانویی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده می‌شود

تجاری‌سازی ظرفیت‌های علمی و فنی شرکت‌های نانویی در حوزه انرژی و استفاده از این دستاورد برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور با امضای توافق‌نامه‌ای میان ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو و فدراسیون صنعت نفت ایران تسریع می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، آرش نجفی رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران و رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران درباره این توافق‌نامه گفت: در نشستی که با ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو برگزار شد با ظرفیت‌های بالای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو آشنا شدیم و در نتیجه موضوع توافق‌نامه همکاری میان دو مجموعه مطرح شد.

وی افزود: از این رو، این توافق‌نامه آماده و امضا شد که هدف آن معرفی توانمندی‌های شرکت‌های نانویی به بخش‌های مخلتف صنعت نفت و همچنین نیازسنجی از بخش خصوصی و انعکاس آن به صنعت نفت است. یکی از موضوعات اصلی در این توافق‌نامه بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه‌های مختلف است.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران یادآور شد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا از نمایشگاه نانو بازدید کنیم و بخش‌های مختلف صنعت نفت را نیز برای بازدید از نمایشگاه ترغیب کنیم. همچنین فهرستی از دستاوردهای نانویی کشور را آماده و در اختیار صنعت نفت قرار می دهیم تا ظرفیت‌های موجود برای استفاده در صنعت نفت مشخص شود.

نجفی ادامه داد: این همکاری تنها به بخش نفت محدود نمی‌شود و اتاق بازرگانی به دنبال توسعه این همکاری در بخش‌های دیگر نظیر ساختمان، کشاورزی، معدن، پوشاک و صنایع غذایی است.

براساس گزارش ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، یکی از اهداف این توافق‌نامه جمع‏ آوری نیازهای بخش خصوصی و ارائه راه حل‌های فناورانه و مناسب در راستای اهداف سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو است. توسعه و تجاری سازی محصولاتی مانند شیشه کاوه و بلنکت های ایروژل و رنگ های عایق حرارتی و هیترهای تشعشعی از دیگر موارد مورد نظر در این توافق‌نامه بوده تا با استفاده از این فناوری‌های نانو، بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان صورت گیرد.

قرار است ظرفیت‏ های علمی و فنی و محصولات تولید شده بر مبنای فناوری نانو و میکرو در اختیار صنعت نفت قرار داده شود. همچنین امکان تبدیل ایده‏ها، نیازها و انتظارات صنعت نفت با کمک شرکت‌هایی نانویی به محصول در قالب این توافق‌نامه وجود دارد. ایده‏ها و طرح‏های قابل استفاده در زمینۀ کاهش شدت مصرف انرژی و صرفه‏ جویی در مصرف انرژی توسط شرکت‌ها نانویی تحلیل و بررسی شده و پس از تعیین میزان دقیق صرفه‏ جویی انرژی ناشی از به کارگیری آن در اختیار فدراسیون صنعت نفت قرار می‌گیرد.