به گزارش کنکاش فردا، مرتضی شجاعی درباره افزایش قیمت اخیر خودرو گفت: آخرین افزایش قیمت کارخانهای خودرو به اردیبهشت سال جاری بر میگردد. در کنار افزایش نسبی قیمت به دلیل افزایش هزینه تمام شده تولید، بازنگری در فرمول قیمتگذاری ضروری است؛ البته به نظر قیمتهای جدید نیز ادامه دستورالعمل شورای رقابت است.
وی افزود: مهمترین ایراد در فرمول قبلی شورای رقابت برقرار نبودن نسبت و تناسب بین قیمتهای کارخانهای است. بدیهی است، هزینه تمام شده برای تولید انواع مدلهای سمند و پژو پارس بیشتر از محصولاتی نظیر ساینا و کوییک است ولی در قیمتهای کارخانهای این موضوع وارونه لحاظ شده است.
شجاعی ادامه داد: به نظر برای همه مردم روشن بود، در ماههای اخیر خودروسازان تمایل چندانی به عرضه خودرو به روش فروش فوق العاده با قیمتهای قبل نداشتند و همین مسأله بر التهابات بازار خودرو اثر مضاعف داشت. موضوعی که نشان میدهد، انتظار مدیریت و تأمین به موقع و مستمر بازار از سوی خودروسازان منطقی نیست و شائبه مهندسی بازار به واسطه سهم بالای ایران خودرو و سایپا در تأمین بازار بیراه نیست.
این کارشناس خودرو افزود: عدم تمایل خودروسازان برای فروش فوقالعاده در فاصله زمانی لغو افزایش قیمت خودرو توسط رئیسجمهور در ۲۰ آبانماه تا مجوز جدید افزایش قیمت، یکی از دلایل التهاب بازار در هفتههای اخیر است. با وجود تأکید مدیران عامل ۲ خودروساز بر فروش فوقالعاده در هر هفته، لغو افزایش قیمت موجب انصراف خودروسازان از سیاست عرضه مستمر شد و صرفاً به پیش فروش با قیمت روز تحویل ادامه دادند.
این کارشناس خودرو اظهار داشت: قاعدتاً، بعد از افزایش قیمت اخیر، خودروسازان دست به کار میشوند و طرحهای فروش فوق العاده متعددی برگزار خواهند کرد. بنابراین، تولید خودرو داشتهایم، اما میلی به عرضه آن وجود نداشته و همین سیاستها، بر رفاه مصرفکننده در بازار و توان خریدش اثرگذار است.
شجاعی گفت: به نظر سیاستگذار هم باید با آگاهی از اثر هرگونه تصمیمگیری در حوزه خودرو بر تحولات بازار، هوشمندانه عمل کند و در مواقع اینچنینی با جلوگیری از رفت و برگشت مصوبات افزایشی، زمینه را برای سودجویی واسطهها از اخبار منفی حوزه خودرو به حداقل برساند.
وی تأکید کرد: البته کاهش هزینهها در شرکتهای خودروساز از مسیر اصلاح ساختار پیچیده شرکتها، شفافیت عملکرد مالی و کنار گذاشتن فعالیتهای غیرمرتبط با حوزه خودرو نیز میتواند زیان خودروساز را به طور چشمگیری کاهش داده و به یکی از زمینههای افزایش تولید خودرو و کاهش قیمتها تبدیل شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی تعاونیهای عشایری باید توزیع و بازاریابی محصولات تولیدی جامعه عشایری باشد، گفت: امسال ۵۰۰ روستابازار راه اندازی می شود.
رییس سازمان ملی بهرهوری گفت: میزان اتلاف انرژی و سالمندی دو بحران اصلی کشور در ۱۰ سال آینده هستند؛ در شاخص شدت انرژی رتبه اول دنیا را داریم و باید برای بهبود شرایط فکری کنیم.
مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش از ارتقای ۱۱ درصدی ظرفیت تولید کارخانه آهنسازی این مجتمع بزرگ فولادی با استفاده از اقدامات ابتکاری، فناورانه و دانش بنیان به منظور ظرفیتسازی در مسیر دستیابی به قله جهش تولید خبر داد.
مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده در نخستین روز عرضه پساب در بورس معامله شد.
دیدگاه بسته شده است.