قطعه‌سازان استان سمنان چهار هزار میلیارد ریال از خودروسازان طلب دارند

رئیس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات خودرو استان سمنان گفت: قطعه سازان کشور ۳۷۰ هزار میلیارد ریال از خودروسازان طلب دارند که سهم استان سمنان به چهار هزار میلیارد ریال می‌رسد.

به گزارش کنکاش فردا، رستم سعدالهی بیان کرد: ۱۳۵ واحد قطعه سازی در استان سمنان با حدود ۲۰ هزار نیروی کار فعال است که از این تعداد ۳۵ واحد قطعات مورد نیاز خودروسازان استان را تامین می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کل خودرو توسط تولیدات قطعه سازان تامین می شود، افزود: قطعه سازان مجبور به تهیه و خرید مواد اولیه به صورت نقد هستند که این مساله آنان را مجبور به رفتن به سوی دریافت وام بانکی می کند، در حالیکه خودروسازان محصول ساخته نشده را به صورت پیش فروش عرضه می کنند و این مساله تعادل را برهم می زند.

سعدالهی ادامه داد: خودروسازان با وجود دریافت وجه پیش‌فروش از خریداران، پرداخت طلب قطعه سازان را به تاخیر می اندازند و مشکلات زیادی را بر قطعه سازان تحمیل می کنند.

وی اضافه کرد:  نرخ شناور قیمت مواد اولیه و نبود قیمت دستوری، سود تسهیلات بانکی برای تامین مواد اولیه در کنار تعویق پرداخت سهم قطعه سازان از سوی خودروسازان، سبب افزایش طلب قطعه سازان و مشکلات ناشی از آن است.

سعدالهی یادآور شد: قیمت خودرو از کارخانه تا بازار فروش به طور متوسط یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به دلیل وجود رانت در بازار افزایش می یابد و آشفتگی بازار خودرو را در پی دارد.

رئیس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات خودرو استان سمنان اظهارداشت: قطعه سازان سهم قابل توجهی در اشتغالزایی دارند که با وجود مشکلات برخی واحدهای خودروسازی و موانع تولید، فعالیت آنان با چالش هایی همراه است.