نسبت قیمت به سود بیت‌کوین (P/E)چیست؟

شاید مهم‌ترین و اولین معیار جهت تصمیم‌گیری برای ورود به یک دارایی p/e آن باشد. نسبت ارزش شبکه بر تراکنش‌ها یاNVT بیت‌کوین در بازار رمزارز دقیقا همان نسبت قیمت به سود یا p/e است و می‌تواند معیار خوبی برای معامله‌گران باشد.

به گزارش کنکاش فردا، معمولا در بازارهای مالی مثل بورس تهران با مفهوم p/e آشنا شده‌اید. p/e نسبت قیمت بر سود هر سهم شرکت‌ها است و شاید اولین و کلیدی‌ترین معیار برای ورود به یک سهم در وهله اول p/e باشد. به‌گونه‌ای که شرکت‌هایی که نسبت p/e کمتری دارند برای خرید مناسب‌تر هستند. چون نشان می‌دهد که قیمت فعلی بازار از ارزش واقعی آن کمتر است.

در بازار رمزارز نیز برای اولین‌بار ویلی این نسبت را معرفی کرد که البته این نسبت در بازار رمزارز با NVT  شناخته می‌شود و نقشی همانند P/E در بازار سهام دارد. در ادامه نحوه محاسبه شاخص و عدد فعلی آن به همراه به‌روزترین نمودارها ارائه می‌شود.

در شاخص P/E در واقع P معادل کل بیت‌کوین‌های موجود در ضرب قیمت بیت‌کوین بوده و E میزان کل کارمزد نقل و انتقالات داخل شبکه بیت‌کوین بر حسب زمان است. حاصل این محاسبه شاخص NVT نام دارد. همانند P/E بازار سهام، هر اندازه این شاخص بالا باشد حاکی از قیمت بالای بیت‌کوین بوده که از ارزش واقعی آن دور شده است و احتمالا به زودی وارد فاز اصلاحی خواهد شد. عکس این قضیه کاهش عدد شاخص و انتظار صعود بیت‌کوین است.

همان‌طور که در نمودار بالا می‌بینید زمانی که شاخص NVT یعنی خط آبی‌رنگ بالا باشد، قیمت بیت‌کوین در اوج خود قرار دارد و احتمالا باید بهترین استراتژی ذخیره سود و انتظار اصلاح بازار باشد.

در نمودار ۲ نیز زمانی که این شاخص در حال کاهش است احتمالا بیت‌کوین در حال حرکت خنثی است (ناحیه بیضی داخل شکل) که نشان از انباشت بیت‌کوین توسط سرمایه‌گذاران بزرگ دارد و احتمالا بازار صعودی را تجربه خواهد کرد.

اما حالت سوم این است که اگر شاخص NVT روند صعودی یا نزولی نداشته باشد و به عبارتی در حال درجا زدن باشد، تحلیل آن به این‌گونه است که احتمالا بیت‌کوین روند سابق خود را ادامه می‌دهد. یعنی اگر بیت‌کوین در روند صعودی است همان روند ادامه‌دار است و اگر در روند نزولی است همان روند ادامه‌دار است. (نمودار ۳)

همان‌طور که در نمودار بالا می‌بیند در نواحی مربع و مستطیل شکل خط آبی‌رنگ NVT در حال رنج زدن است. اما در عوض در همین حالت اگر بیت‌کوین روند صعودی داشته همان روند را ادامه داده و اگر روند نزولی داشته همان روند را ادامه داده است.

در حال حاضر وضعیت NVT در چه حالتی قرار دارد؟

مطابق نمودار ۴ در حال حاضر شاخص NVT به محدوده حمایتی معتبر خود نزدیک شده و در واقع می‌توان گفت قیمت بیت‌کوین برای خرید مناسب است و احتمالا رشد قیمتی را در میان‌مدت برای بیت‌کوین شاهد باشیم.