واردات استان قزوین ۱۸ درصد کاهش یافت

مدیرکل گمرک استان قزوین گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری ۴۷۴ میلیون دلار کالا و محصولات مختلف وارد استان قزوین شد که ارزش این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش کنکاش فردا، رضا نیک‌روشت با اشاره به کاهش ارزشی و وزنی واردات استان در نیمه نخست سال خبر داد و اظهار داشت: در ۶ ماهه اول سال جاری ۴۷۴ میلیون دلار کالا و محصولات مختلف از طریق مبادی گمرکی وارد استان قزوین شد که ارزش این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش یافته است.

وی از کاهش ۱۹ درصدی میزان واردات استان قزوین در ۶ ماهه اول سال هم خبر داد و اضافه کرد: از نظر وزنی در ۶ ماه نخست امسال ۶۲ هزار تن کالا و محصولات مختلف به صورت قانونی و از طریق گمرک وارد استان قزوین شد که این میزان واردات در مقایسه با نیمه اول سال گذشته حدود ۱۵ هزار تن کمتر شده است.

نیک‌روشت همچنین از افزایش ۹ درصدی میزان اظهارنامه‌های وارداتی صادرشده در ۶ ماهه ابتدایی سال خبر داد و گفت: در نیمه نخست سال جاری ۲ هزار و ۹۱۴ فقره اظهارنامه وارداتی در سامانه جامع گمرک ثبت شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲۴۰ فقره کاهش پیدا کرده است.

چین مبدأ اصلی واردات استان قزوین است

مدیرکل گمرک استان قزوین در بخش دیگری از این گفتگو چین را مبدأ اصلی واردات استان قزوین دانست و گفت: در ۶ ماهه اول سال ۳۵ درصد واردات کالاها و محصولات مختلف به استان قزوین از مبدأ چین انجام شده و بعد از این کشور امارات متحده عربی با ۲۶ درصد، ترکیه با ۱۶ درصد، هند با ۱۰ درصد و آلمان با ۵ درصد ۴ کشور عمده صادرکننده کالا به استان قزوین بودند.

نیک‌‌روشت با بیان اینکه استان قزوین از ۵۲ کشور جهان واردات کالا دارد، افزود: کمپرسور یخچال، چربی، پارچه لباسی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های ساخت خمیر و نخ پنبه‌ای کالاهای عمده وارداتی به استان قزوین را تشکیل می‌دهند که همه آنها مواد و محصولات اولیه تولیدات کارخانجات و صنایع استان قزوین محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به درخواست اتاق بازرگانی استان قزوین و فعالان بخش خصوصی در حال حاضر مواد اولیه و مایحتاج تولید در کمترین زمان از گمرک استان ترخیص می‌شوند و میزان رسوب کالا بعد از اجرایی شدن مصوبه جدید هیئت حذف قوانین زائد وزارت اقتصاد و دارایی نسبت به چند ماه قبل کاهش محسوسی داشته است.