واردات دارو را به کمتر از یک میلیارد دلار می‌رسانیم

دبیرستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که در حوزه دارو و مواد اولیه دارویی حدود ۲ میلیارد دلار واردات داریم، گفت: با امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت منابع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت بدنبال کاهش یک میلیارد دلاری واردات در این حوزه هستیم.

به گزارشکنکاش فردا، مصطفی قانعی روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه ارتقای فناوری در صنعت غذا و داروی کشور درخصوص نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین اظهار داشت: باید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و چند برنامه جدی را در سطح کشور عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدا در معاونت علمی و ستاد توسعه زیست فناوری هدف گذاری اقتصادی برای زیست فناوری شده است و پاسخ های هرسال ما به شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که چه مقدار از اهداف اقتصادی محقق شده است. شعار امسال به هم افزایی برای تحقق اهداف اقتصادی و اینکه مسوولین احساس کنند دانش بنیانی اقتصاد واقعا می تواند در معیشت مردم کار جدی انجام دهد، کمک می کند. به همین دلیل موارد کاملا مشخصی در این تفاهم نامه آمده است تا با هماهنگی بخش های دیگر این موضوع به یک خروجی ملموس در پایان سال تبدیل شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید داد: یکی از موضوعات واردات حوزه دارو و مواد اولیه دارویی است که چیزی حدود ۲ میلیارد دلار وارد می‌کنیم بنابراین با هماهنگی و امضای تفاهم نامه ای که امروز به شکل عملیاتی انجام می شود، قرار است این واردات به کمتر از یک میلیارد دلار برسد.

وی افزود: در این حوزه هماهنگی‌هایی را با پتروشیمی هلندینگ خلیج فارس انجام دادیم که آنها اقدامات اجرایی را شروع کرده اند. همچنین گفت و گوهایی را با چند شرکت تولید مواد اولیه انجام دادیم که آنها نیز کار را شروع کرده اند. یک بخش هم مربوط به حوزه داروهای بیوتکنولوژی است که کار آن هم شروع شده است. بنابراین وقتی می گوییم یک میلیارد دلار را می توانیم کاهش دهیم، یک هدف کاملا محقق شدنی است و تردیدی در آن نیست.

وی با بیان این که تاکنون ۱.۸ میلیارد دلار واردات دارو و مواد اولیه کاهش یافته و برنامه ما کاهش یک میلیارد دلار دیگر است، گفت: اگر گفته شود این آمار را از کجا می گویید، می گویم کارهای ما خیلی پیچیدگی ندارد هرسال آمارنامه دارویی عدد و رقم و فروش شرکت ها را منتشر می کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انسولین و پلاسما را حوزه حیاتی و از موارد مخاطر آمیز عنوان کرد و افزود: امسال تدابیری اندیشیده ایم که دیگر وارد نکنیم، البته شاید واردات پلاسما یک سال دیگر طول بکشد.

وی گفت: طبق آمارنامه دارویی سالی صد میلیون دلار واردات انسولین داریم. بنابراین با تدابیری که اندیشیده ایم امسال نباید واردات انسولین داشته باشیم، البته کاهش ارزبری تا حدی خواهد داشت تا به تکنولوژی قلم انسولین هم برسیم. چون انسولین تولید شده گلارژین و یک بار مصرف است و ما پنجمین تولید کننده خواهیم بود، اما فناوری قلم انسولین باید اثبات شود که بتوانیم تولید کنیم.

قاچاق معکوس دارو ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است

قانعی خاطرنشان کرد: قاچاق معکوس دارو ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است. در واقع دارو برچسب می خورد و بر می گردد و گاهی هم در کشورهای مقصد مصرف می شود. بنابراین آزاد شدن نرخ ارز فرصتی است که این را به عنوان عدد کاملا محسوس صادراتی آوریم. براساس این تفاهم‌نامه می‌خواهیم این رقم را به ۴۰۰ میلیون دلار کاهش دهیم.

وی افزود: انتظار داریم با همکاری معاونت صنایع عمومی بتوانیم تراز مثبت ایجاد کنیم، چون در بحث دارو نمی توان همه چیز را ساخت، ولی می شود تراز تجاری مثبت شود.

قانعی در ادامه درباره سخنان وزیر صمت مبنی بر این که باید بتوانیم شهرک های صنعتی را تبدیل به دانش بنیان کنیم، گفت: در ستاد زیست محیط فناوری هفت سال است نقشه کاملا عملیاتی طراحی شده است که در واقع مدل تقسیم کار ملی است، یعنی هر دانشگاهی می داند در چه موضوعی توانمند است که این توانمندی را به یک شرکت منتقل کند. این نقشه روی وب سایت قرار گرفته و در دسترس عمومی قرار دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: امسال بنای ما در برنامه همکاری با وزارت صمت این است دانشگاه ها با توجه به ظرفیت آنها به سمت صنعت سوق داده شوند. سازوکار اجرایی برقراری اتصال دانشگاه و صنعت در ستاد وجود دارد.

وی گفت: برای این کار آماده هستیم تیم های دانشگاهی را به صنعت  متصل کنیم به این شکل که  هزینه پروژه را تقبل می کنیم تا زمانی که از ریسک عبور کند و خود صنعت در ادامه این کار را ادامه دهد.

قانعی با بیان این که این تفاهم نامه کاملا قابل اندازه گیری است و سهم هرکس هم مشخص است، گفت: فرمایشات رهبری منجر به این شد که هر وزارتخانه تابلویی در دولت داشته باشد و معاون اول رییس جمهور بتواند فعالیت دانش بنیانی در هریک از وزارتخانه ها را رصد کند.

وی افزود: این تابلو به دولت نشان می دهد چقدر از این بحث ها عملیاتی می شود و نمره هر وزارتخانه در دانش بنیان کردن چقدر است. این کار باعث می شود شعارهای سال به شعارهایی که فقط روی تابلوها بیاید و چیزی آخر سال دست کسی را نگیرد، تبدیل نشود.

قانعی در ادامه درباره انتظار کشورهای دیگر از ایران عنوان کرد: انتظار کشورهای دیگر این است که ایران بتواند سهم قابل توجهی از نیازهای فناورانه آنها را رفع کند. لذا سرفصل ما این خواهد شد که چگونه قابلیت را صادراتی تبدیل کنیم.

به گزارش ایرنا، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با هدف ارتقای فناوری در صنعت غذا و داروی کشور امروز  امضا شد.

نفوذ فناوری در صنعت غذا و دارو، تدوین سند بالادستی تحول در صنعت غذا و دارو ، بازسازی و نوسازی زیرساخت صنعت غذا و دارو، ترویج فرهنگ دانش بنیانی و ترغیب صنایع عمومی جهت دانش بنیان شدن با تشویق آنها از محورهای این تفاهم نامه است.