سخنگوی صنعت برق عنوان‌کرد

ورود شرکت‌های خرده‌فروش به معاملات برق تجدیدپذیر در بورس انرژی

سخنگوی صنعت برق گفت: پس از ثبت نخستین معامله در تابلوی سبز بورس انرژی، ورود شرکت‌های خرده‌فروش به معاملات برق تجدیدپذیر در بورس آغاز شد.

به گزارش کنکاش فردا، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه شرکت‌های خرده‌فروش نقش پُر رنگی در تسهیل معاملات و کاهش ریسک خرید و فروش برق برای مصرف‌کنندگان کوچک و متوسط دارند، ادامه‌داد: از ابتدای راه اندازی معاملات سبز در بورس، برنامه‌ریزی لازم برای ورود شرکت‌های مذکور به تابلوی سبز بورس انرژی آغاز شد که در نخستین گام شرکت مدیریت شبکه برق ایران زیرساخت لازم برای فراهم کردن امکان تخصیص برق خریداری شده توسط شرکت های خرده فروش به مصرف کنندگان نهایی در «سامانه معاملات خارج از بازار برق ایران» را طراحی و پیاده سازی کرد.

سخنگوی صنعت برق بیان‌داشت: با هماهنگی‌های انجام شده با بورس انرژی، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) و سایر ذینفعان در تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۲، شرکت بورس انرژی مجوز حضور شرکت‌های خرده فروش در تابلوی سبز را صادر کرد و نخستین معامله برق سبز در ۲۴ مهر ماه به میزان هفت‌هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت انجام و نهایی شد.

رجبی مشهدی تصریح‌کرد: در روز ۲۵ مهر امسال نیز علاوه بر شرکت فوق، سه شرکت خرده فروش دیگر نیز در مجموع بیش از ۵۴۰ هزار کیلووات ساعت برق برای تحویل آبان ماه ۱۴۰۲ از تابلوی سبز خریداری کردند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، شرکت های خرده فروشی مذکور می توانند میزان برق خریداری شده خود را در موعدهای تعیین شده در سامانه معاملات شرکت مدیریت شبکه به مصرف کنندگان طرف قرارداد خود تخصیص دهند.

سخنگوی صنعت برق اضافه‌کرد: اطلاعات این مصرف کنندگان نیز از طریق سامانه‌های بازار برق برای شرکت‌های مالک شبکه ارسال می شود تا در قبوض برق مصرفی مصرف کنندگان اعمال شود.

وی درپایان ضمن ابراز امیدواری از ورود شرکت‌های خرده‌فروش به معاملات برق سبز، گفت: انتظار می‌رود با ورود شرکت‌های یاد شده، معاملات در این بازار توسعه یابد.