«کیمیاگری» صنایع بندرعباس را سیراب کرد

در حالی که فاضلاب مهمترین معضل زیست محیطی استان هرمزگان است، روز گذشته بخشی از طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس با هدف تصفیه فاضلاب و انتقال به صنایع بهره‌برداری شد.

به گزارش کنکاش فردا، مانند کیمیاگران که تبدیل مس به طلا را هدف گرفتند، متخصصان ایرانی، فاضلاب خانگی را به آبی مناسب برای استفاده در صنایع تبدیل کردند.

پس از بهره‌برداری طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس، مسیر روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب از دریا به سمت صنایع هرمزگان تغییر کرد. اگر قرار بود، این آب با بزرگترین تریلرهای نفتکش جابه‌جا شود، روزانه ۳۰۰۰ نفت‌کش لازم بود تا فاضلاب تصفیه شده بهداشتی را به مقصد صنایع هدایت کند.

بندرعباس از سال ۱۳۸۰ مسیر توسعه صنعتی را در پیش گرفت و صنایعِ آب‌بر بسیار‌ از جمله فولاد مبارکه، این منطقه را به عنوان هدف برای توسعه انتخاب کرده‌اند.

طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس علاوه بر ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شامل احداث یک مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی، خط ۲۲ کیلومتری انتقال فاضلاب تصفیه شده به سمت صنایع غرب و شبکه توزیع در منطقه صنایع است که ۵٫۷ هزار میلیارد تومان معادل پول لازم برای ساخت یک شهرک ۶ هزار واحدی با خانه‌های ۱۰۰ متری هزینه داشته است.

تامین آب صنعت همواره یکی از دغدغه‌های کارخانه‌داران است و تغییر اقلیم و جهت‌گیری توسعه صنایع در ایران سبب شده تا این دغدغه به مانعی جدی تبدیل شود.

معاون وزیر صمت، محمدمجید فولادگر به عنوان منتقد سیاست استفاده از منابع آب نامتعارف نظیر فاضلاب تصفیه شده و آب دریا در صنایع معتقد است که محدود‌کردن مصرف صنعت به استفاده از پساب بهداشتی و انتقال آب از دریا، بدین معنا است که‌‌ سیاست دولت اصلا تولید محور نیست.

در مقابل، استاد دانشگاه امین واحد می‌گوید که کشور خشک و نیمه‌خشکی مثل ایران راهی به جز حداکثر استفاده از آب ندارد، زیرا منابع آب سطحی و زیرزمینی تاب تامین نیاز کشور را ندارند؛ در حقیقت جریان تولید صنعتی به جز با استفاده از فاضلاب تصفیه شده متوقف خواهد شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، توقف برداشت همه صنایع کشور از رودخانه‌ها و چاه‌های آب را امری ضروری تلقی کرده و تامین آب از دریا و همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب را به عنوان جایگزین معرفی کرده است.

در این راستا تجربه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری توسط صنایع و خرید پساب آن به مدت طولانی در قالب قراردادهای ۵۰ ساله تجربه مثبتی ارزیابی می‌شود که در برخی استان‌های ایران مورد استفاده قرار گرفته است.