آب هیرمند وارد ایران می‌شود یا نه؟

مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: افغانستانی‌ها بخشی از آب رود هیرمند را رهاسازی کردند، اما متاسفانه در نهری به نام ”لشکری“ دوباره منحرف شده و به سمت افغانستان در حال حرکت است.
به گزارش کنکاش فردا، آقای داود میرشکار در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه آب رود هیرمند را با بحث سمت هامون سابوری که از فرارود تغذیه می‌شود، اشتباه نگیریم، افزود: متاسفانه آب سد کمال خان منحرف شده است و به محلی به نام ”گودزره“ می‌رود که با هامون سابوری متفاوت است.
او ادامه داد: مهم، این است که در وهله اول با رایزنی‌های دیپلماتیکی که در حال انجام است، بتوانیم آب هیرمند را برای هامون داشته باشیم.
آقای میرشکار با اشاره به فیلم مستندی که درباره رود هیرمند پخش شد، اضافه کرد: این فیلم به حوزه هامون سابوری مربوط است؛ هامون سابوری در شمال سیستان از فرارود آبگیری می‌شود که در حال حاضر، هامون سابوری افغانستان آب دارد و در موقعی که سیلاب‌های افغانستان از طریق فرارود وارد هامون سابوری می‌شده است ما هم مقداری آب را از هامون سابوری افغانستان دریافت کردیم و اکنون بخشی از هامون سابوری ایران هم آب دارد.
مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اکنون دایک‌های مرزی از برجک یک تا برجک هشت باز است، اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ با رایزنی‌هایی که انجام شد این دایک را باز کردند.
آقای میرشکار گفت: محیط بانان و کارکنان هنگ مرزی هر هفته به صورت مرتب بازدید‌هایی را دارند.
مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: بخش ”چاه خرما“ که بیشترین آب از بخش هامون سابوری افغانستان وارد هامون سابوری ایران می‌شود باز است و بخش‌هایی هم مسدود است که تلاش می‌کنیم آن‌ها را هم باز کنیم، اما آب به صورت کامل وارد هامون سابوری ایران می‌شود.
مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعلام مقامات افغانستان مبنی بر پایبند بودن به معاهده حق آبه هیرمند، این آب به ایران می‌رسد یا خیر؟ گفت: این موضوع، متولیان خاص خود را در بحث دیپلماسی آب دارد که باید وزارت امور خارجه و نیرو ورود کنند و به این پرسش پاسخ دهند.
آقای میرشکار افزود: آن چیزی که در حوزه زیست محیطی در حال انجام و مطالبات مردم است همچنان انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه مذاکرات در حال انجام است، ادامه داد: بخشی از آب را رها سازی کردند، اما متاسفانه در نهری به نام ”لشکری“ دوباره منحرف شده و به سمت افغانستان در حال حرکت است.
مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: رایزنی‌ها در حال انجام است تا آب را به رود هیرمند برگردانند و به تالاب هامون هیرمند برسد و همچنان در حال رایزنی هستند.
در ادامه آقای اسلام زاده مستند ساز درباره تصویر مستند منتشر شده درباره آب هیرمند در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ گفت: این تصاویر مربوط به روز دوشنبه است و بحث حق آبه و هیرمند جای خود؛ اما در شمال استان سیستان و بلوچستان و شمال دریاچه هامون و هامون سابوری متاسفانه خاکریزی‌هایی ایجاد شده که مانع ورود آب شده است.
او افزود: هزاران میلیارد تومان خرج شده است و در دهه هفتاد برای طرح ”نیم لوله“، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و برای طرح ۴۶ هزار هکتاری, ۲۱ هزار میلیارد تومان خرج شده است.
آقای اسلام زاده اضافه کرد: مسئول مستقیم ایجاد این خاکریز‌ها استانداری است.
در ادامه آقای میرشکار گفت: به این بلندی ها، ”تختک“ می‌گوییم که این ”تختک“ بخش دایره از کف هامون سابوری، ۶ متر بالاتر است و در ۱۰۰ سال گذشته فقط ۲۰ روز آب گرفته است.
وی افزود: دایک حفاظتی در آن جا ایجاد شده است.
آقای میرشکار ادامه داد: ورودی اصلی آب هامون سابوری از سمت افغانستان به سمت ایران در آن منطقه‌ای که این مستند ساز فیلم گرفته است؛ نیست.
او اضافه کرد: آب هامون سابوری از افغانستان به سمت ایران از محلی به نام «چاه خرما» که الان باز است وارد ایران می‌شود و به علت اینکه سیلاب‌ها سوار هامون سابوری در افغانستان نمی‌شود اکنون به سمت ایران متاسفانه آبی نیامده است.
در ادامه آقای اسلام زاده گفت: اگر این خاکریز نباشد و لایروبی هم انجام شود آب می‌آمد و مسئول مستقیم آن، استانداری است.
او از استاندار سیستان و بلوچستان خواست به جای انجام طرح‌های ده‌ها هزار میلیاردی برای انتقال آب، از همین آب‌ها استفاده کنند.