آغاز به‌کار محیط آزمایشی اجرای طرح‌های فناوری وزارت صمت

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت از آغاز به کار محیط آزمایشی طرح‌های فناوری (سند‌باکس) وزارت صمت با تاکید بر تجارت الکترونیکی خبر داد.

به گزارش کنکاش فردا، امین کلاهدوزان در آغاز به کار سند باکس (محیط آزمایشی اجرای طرح‌های فناوری) وزارت صمت با تاکید بر ضرورت توسعه تجارت الکترونیکی، اظهار داشت: سند باکس‌ در دنیا مفهوم جدیدی است و کمتر از ۱۵ سال عمر دارد، سند باکس، ساختاری است برای رگولاتورهایی‌ که می‌خواهند فضای نوآوری را در کشور و  فضای تخصصی خود توسعه دهند و اجازه دهند، نوآوری ظهور و بروز کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: همیشه قوانین و مقررات یک یا دو پله عقب تر از تغییر و تحولات تکنولوژیکی کسب و کارها هستند، به همین دلیل کسب و کارهای نوآور در بازه‌هایی از کارشان با تعارضات قانونی که در کشور هست، مواجه می‌شوند و این موضوع در همه کشورها نیز وجود دارد؛ بنابراین ساز و کاری  با عنون سند باکس (محیط آزمون تنظیم‌گری) برای حل این موضوع در نظر گرفته شده است، در واقع قانون گذار به این امر قائل شده که در حوزه‌های جدید و نوآور، الزاما نمی‌توان از قواعد و قوانین قبلی استفاده کرد.

کلاهدوزان بیان داشت: در ایران هم بحث سند باکس در سال‌های گذشته مطرح شد و بنابراین ذیل مرکز ملی فضای مجازی تصویب شد که سند باکس در کشور شکل بگیرد و مسئولیت آن به وزارت اقتصاد و امور دارایی سپرده شد. براساس آئین‌نامه‌ای که در ذیل این مصوبه ایجاد شد، تحت آئین نامه اجرایی محیط های آزمون تنظیم گری اجازه داده شد که تنظیم گران بخشی یا دستگاه‌هایی که به صورت تخصصی کار می‌کنند، سند باکس‌های خودشان را فعال کنند و براساس آن به کسب و کارهای نوآور کمک کنند که فعالیت‌شان قانونمند شود (در واقع در برخی جاها تعارض قانون و برخی جاها نبود قانون داشتیم).

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: بنابراین توسط وزارت اقتصاد به بانک مرکزی، سازمان بورس بیمه مرکزی مجوز سند باکس بخشی اعطا شد و وزارت صمت با محوریت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم یکی از سند باکس‌هایِ بخشی است که به صورت تخصصی فعالیت خود را در حوزه تجارت و به‌خصوص تجارت الکترونیکی فعالیت خودش را از شهریور امسال آغاز کرد. در واقع در انتهای مرداد مصوب شد که این سند‌باکس شکل بگیرد.

وی افزود: بعد از انجام چارچوب های اجرایی، ۳ جلسه مقدماتی برای ایجاد سند باکس اجرا شد و چارچوب آن مشخص است و در این جلسه نیز هدف ما اعلام عمومی و انتشار رسمی آغاز به کار سند باکس وزارت صمت (با رویکرد تجارت الکترونیکی) است تا بدین وسیله از کسب و کارهایی که مخاطب سند باکس هستند و  مشکل قوانین و مقررات دارند دعوت کنیم که مراجعه کنند و طرح هایی که با تعارض قوانین و مقررات برخورد کرده است را حل کنیم در واقع این کسب و کارها باید درخواست خودشان را ثبت کنند و در بازه زمانی مشخصی بررسی طرح ها انجام می شود و در صورتی که شرایط و ضوابط را داشتند به این شرکت ها مجوز موقت اعطا می شود و شرکت ها در یک دوره موقت می توانند فعالیت خودشان را آغاز کنند و در پایان این دوره موقت نیز مجوز موقت به مجوز دائمی تبدیل خواهد شد.

در ادامه جلسه، احمد نوروزی نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی در گلوگاه یکپارچه مدیریت و هماهنگی محیط آزمون‌، گفت: مساله سند باکس یا محیط‌های آزمون تنظیم گری از سال ۱۳۹۸ در دستور کار و با عنوان کارویژه مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته و یک دستور العمل اولیه صادر شد و لذا اصلاحیه‌ای در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد به موجب این اصلاحیه چند موجودیت شکل گرفت به منظور تسهیل فرآیندهای میزبانی از درخواست متاقضیان در جهت حضور در آزمون تنظیم گری.

وی افزود: اولین رکن، رکن کارگروه یکپارچه مدیریت و هماهنگی محیط آزمون است که وظایفی برای آن در این دستورالعمل درج شده است و رسالت اصلی آن مدیریت فرآیند و تسهیل چرخه درخواست است. مساله بعدی تامین زیرساخت میزبان از درخواست ها و مدیریت فرآیند چرخه درخواست که در واقع از طریق پنجره واحد محیط آزمون تنظیم گری یا ایران تما به نشانی Irantama.mefa.ir  در دسترس قرار گرفته و متقاضیان می توانند با ثبت نام این (تارنما) درخواست خودشان را در جهت محیط آزمون اعلام کنند.

نوروزی بیان داشت: رکن بعدی ما محیط های آزمون تنظیم گری بخشی است، قطعا کارگروه با توجه به رسالت عملکردی خود به قلمرو عملکردی تنظیم گران بخشی وارد نمی شود و صرفا شان مدیریتی خود را حفظ می کند و موضوعات بررسی تخصصی طرح ها و تصمیم گیری در مورد پذیرش یا عدم پذیرش طرح ها به تنظیم گران سپرده شده است.

وی اظهار داشت: در واقع در حال حاضر تعدادی تنظیم گران بخشی را داشته‌ایم و اخیرا یکی از محیط های آزمون که ایجاد شد با توجه به زمان کمی از موافقت اصولی این آزمون می گذرد اما فعالیت خودشان را خیلی فعال شروع کرده اند و تبدیل به یک کنشگر فعال در اکوسیستم تنظیم گری سند باکسی در کشور شده اند.

نوروزی بیان داشت: محدودیتی برای پذیرش درخواست متقاضیان در محیط آزمون وجود ندارد و هدف از حضور کسب و کار در محیط آزمون شکل گیری یک ادبیات مشترک بین کسب و کار در لایه بیزنسی خود با توجه به مدل بیزینس جدیدی که ارائه می‌کند است و در واقع آن نهاد تنظیم‌گری بخشی که به نوعی نهاد صالح تنظیم مقررات و تدوین چارچوب ها و نحوه فعالیت این کسب و کار است.

وی افزود: بنابراین محدودیت کسب و کار برای ورود به سند باکس نداریم بلکه آنچه در محیط آزمون از آن میزبانی می کنیم نوع آن بیزینس مدل است.