آیین نامه اجرای قانون حفاظت از خاک در دولت به تصویب رسید

معاون امور آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آیین نامه اجرای قانون حفاظت از خاک در دولت به تصویب رسیده است، گفت:‌ این آیین نامه به زودی ابلاغ می شود.

به گزارش کنکاش فردا، معاون امور آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خاک مهمتر از آب است و طی سالها مظلوم واقع شده است، گفت: اجرایی شدن این قانون به حفظ خاک که بستر تولیدات کشاورزی و غذا در کشور است کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۱۴ آذر روز جهانی خاک است، افزود: متاسفانه تغییر کاربری‌ها هم در سالهای اخیر به از بین بردن خاک کشاورزی انجامیده است که برخی از این تغییر کاربری ها غیر مجاز است اما برخی مجاز و در قالب اجرای طرح های دولتی و غیره انجام می شود.

نیازی با بیان اینکه طبق قانون واگذاری زمین های دارای خاک کلاس یک و دو(خاک مناسب کشاورزی) ممنوع است، گفت: واگذاری این نوع زمین ها حتی برای طرح جهش مسکن هم ممنوع است.

محل اختلاف وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی

معاون امور آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی محل اختلاف وزارت نیرو و وزارت کشاورزی است، گفت:‌ وزارت نیرو معتقد است ۸۲ میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که مطالعات ما در ۳۸ محصول این را ۷۲ میلیارد متر مکعب نشان می دهد و قرار است طبق برنامه هفتم توسعه این رقم به ۶۷ میلیارد متر مکعب برسد.

وی ابراز امیدواری کرد که وزارت نیروحداقل تا پایان دولت ۷۰ درصد منابع آب کشاورزی را به صورت حجمی( سر مزرعه) به کشاورزان تحویل دهد.

کمبود منابع مالی برای توسعه پروژه های آب و خاک

معاون امور آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه منابع مالی برای بخش آب و خاک در سال ۱۴۰۲، به میزان ۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، گفت: این رقم حتی تورم را هم پوشش نمی دهد.

وی تاکید کرد که مدل جدیدی برای جذب سرمایه از کشاورزان به منظور اجرای پروژه های آب و خاک اجرا می کنند که از کشاورز اجاره گرفته می شود.

وی گفت: وزیر جهاد هم به تازگی نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشته و درخواست کرده که اعتبار برای طرح های آب و خاک کشور اختصاص یابد.

به گفته این مسئول به دستور مقام معظم رهبری، ۱۰۰۰ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آب و خاک کشور تخصیص یافته بود که به اجرای طرح هاکمک کرد.

نیازی گفت که برای تکمیل زیر ساخت اجرای طرح های آب و خاک کشاورزی، ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که با بودجه های جاری تامین نمی شود

تکمیل طرح شمالغرب کشور تا پایان شهریور ۱۴۰۳

معاون امور آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی از تکمیل طرح شمالغرب کشور تا پایان شهریور ۱۴۰۳

خبر داد و گفت:‌ ۱۲۷ هزار هکتار تاکنون تحویل یافته و ۱۰۰ هزار هکتار هم تا پایان شهریور ۱۴۰۳ تحویل می یابد.

وی تاکید کرد که در این پروژه طرح های الگوی کشت، زنجیره تولید، فراوری محصول و صنایع تبدیلی و تکمیلی در نظر گرفته شده است.

 قعطعی برق ۴ میلیون به تولید بخش کشاورزی آسیب زد

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از آسیب قطعی برق به بخش کشاورزی خبر داد و گفت:‌ ۵۶ درصد آبیاری کشاورزی از آبهای زیرزمینی است که قطعی برق در تابستان به کاهش تولید ۱۲٫۵ درصدی محصولات کشاورزی طی سه ماه سبب شد که معادل حدود ۴ میلیون تن است.