احیای آب‌های زیرزمینی در انتظار تامین اعتبار

معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی گفت: اجرای کامل طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب و اتمام همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده آن به ۹ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش کنکاش فردا، عبدالله فاضلی فارسانی افزود:‌ منابع آب‌زیرزمینی کشور، جزو ذخایر استراتژیک محسوب شده و  نقش اساسی و حداکثری در تامین مصارف آب دارند و این در حالی است که در دهه‌های گذشته حدود ۱۳۶ میلیارد متر مکعب از این ذخایر غیرقابل تجدیدپذیر مصرف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مخاطره‌های ناشی از کسری مخزن، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌زیرزمینی در سال ۱۳۹۳ تصویب و از همان سال، اجرای آن شروع شد که البته محدودیت‌های موجود در کشور نشان می‌دهد، امکان تحقق همه اهداف پیش‌بینی شده با این روند فراهم نیست.

فاضلی فارسانی، مهمترین برنامه‌های طرح برای سال‌ پایانی برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰-۱۳۹۶) را  استقرار حدود ۹۲۰ گروه گشت و بازرسی، اتمام آماربرداری سراسری مرحله سوم و تهیه بیلان منابع آب محدوده‌های مطالعاتی، استمرار فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، پیاده‌سازی الگوی مشارکتی مدیریت منابع آب‌زیرزمینی در دشت‌های پایلوت و همچنین انسداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و نصب ۲۰ هزار دستگاه کنتور هوشمند حجمی بر روی چاه‌های مجاز برشمرد.

وی ادامه داد: اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری و انجام فرایندهای بهره‌بردار محور با توسعه سامانه‌های ایجاد شده نیز در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسوول افزود:‌ اقدام‌های کنترلی و نظارتی بالا در مجموع منجر به مدیریت و کنترل برداشت در حدود ۴ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی از ابتدای طرح (۱۳۹۴) تا پایان برنامه ششم خواهد شد.

فاضلی فارسانی خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل طرح و اتمام همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده، در مجموع با احتساب هزینه‌های کنتور، اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان و بدون لحاظ هزینه‌های کنتور، حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی گفت: باوجود تصویب اعتباری برابر یک هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان در ۶ سال اخیر (از شروع اجرای طرح ۱۳۹۴)، در سال‌های گذشته اعتباری برابر ۸۵۷ میلیارد تومان (۴۸ درصد از اعتبارات مصوب) به طرح تخصیص داده شده است.

این مقام مسوول افزود:‌ مقایسه مبلغ تخصیص‌یافته و اعتبار موردنیاز نیز نشان‌دهنده تحقق حدود ۱۰ درصد نیاز است.

به گزارش ایرنا، بیست و سوم مهرامسال معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی با جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز پیگیری می‌شود.

بر این اساس، احیای آب‌های زیرزمینی و همچنین نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها در حال پیگیری است.