وزیر نفت مطرح کرد

ناترازی انرژی دغدغه‌ای جدی است،تصویب مشوق‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف

وزیر نفت با اشاره به چالش ناترازی انرژی در کشور، گفت: امیدوارم بتوانیم در حوزه بهینه سازی مشوق‌های خوبی درنظر بگیریم تا بتوانیم دغدغه ناترازی حوزه انرژی را حل و فصل کنیم.

به گزارش کنکاش فردا، جواد اوجی وزیر نفت با بیان اینکه «امروز صنعت نفت یکی از مهمترین صنایع کشور است» اظهار کرد: امروز بیش از ۹۵ درصد انرژی کشور در صنعت نفت نهفته شده و تامین امنیت انرژی کشور بر عهده وزارتخانه نفت است.

وی با اشاره به وجود ناترازی در حوزه انرژی گفت: موضوع ناترازی چه در حوزه گاز و چه در حوزه فرآورده‌های نفتی دغدغه‌ای برای مسئولان نظام و فعالان این صنعت است؛ در این زمینه نیز با دو مقوله تولید و مصرف مواجهیم. در حوزه تولید به لطف خدا در این دولت با حمایت و پشتیبانی مجلس برنامه‌ریزی خیلی خوبی برای افزایش تولید گاز و نفت انجام شده است و به لطف خدا امروز در تولید عملکردی نفت خام به عدد ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه و در گاز نیز به بیش از یک میلیارد متر مکعب تولید رسیده‌ایم. ظرفیت تولید نفت ما نیز بیش از ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه است.

وزیر همچنین به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه صنعت نفت اشاره و عنوان کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار و امسال نیز ۱۳ میلیارد دلار به پروژه‌های نیمه تمام تخصیص یافت که که بخش زیادی از آنها در راستای افزایش تولید گاز و نفت و فرآورده‌های نفتی بوده است که پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و از جمله این پروژه‌ها است. در راستای جمع‌آوری گازهای مشعل نیز پروژه‌های خوبی درسال قبل به امرا درآمد. انشاءالله این روزها هم آماده بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم و این پروژه بزودی با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.

اوجی با تاکید بر اینکه همانطور که باید به تولید اهمیت داد، به مصرف هم باید توجه کنیم، گفت: خوشبختانه در دولت و مجلس انقلابی طرح‌های خیلی خوبی در این زمینه مطرح و درحال اجرایی شدن است و نزدیک به ۳۶ میلیارد دلار پروژه در شورای عالی اقتصاد برای حوزه‌های بهینه‌سازی، حمل و نقل، ساختمان و نیروگاه و صنایع تخصیص یافته است. مجلس اختیاری خوبی را برای وزارت نفت تعیین کرد که از قِبَل سوختی که صرفه جویی میشود، یا همان سوخت یا معادل آن با نرخ فوب خلیج فارس در اختیار این وزارت خانه قرار بگیرد.

وی در پایان با بیان اینکه «تمام هم و غم مجلس و دولت ایجاد انگیزه برای سرمایه گذار در حوزه بهینه سازی انرژی است»، تاکید کرد: قطعاً سود سرمایه گذاری در این بخش به مراتب بیشتر از بخش‌های دیگر است. امیدوارم بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های که مجلس در قوانین قرار داده است، در حوزه بهینه سازی مشوق‌های خوبی درنظر بگیریم تا بتوانیم دغدغه ناترازی حوزه انرژی را حل و فصل کنیم.