افزایش ۲ میلیون لیتری تولید بنزین در پالایشگاه اصفهان

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان از افزایش تولید بنزین در این پالایشگاه از روزانه ۱۲ میلیون لیتر به ۱۴ میلیون لیتر خبر داد و گفت که از سال ۱۴۰۵، روزانه ۷۰۹ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تحویل خواهیم داد.

به گزارش کنکاش فردا، محسن قدیری گفت:تلاشمان این است که در سال ۱۴۰۴ واحد RFCC را راه‌اندازی کنیم که اتفاقی بزرگ در زنجیره ارزش خواهد بود و بعد از راه‌اندازی آن، از سال ۱۴۰۵ روزانه ۷۰۹ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تحویل خواهیم داد.

وی بیان‌داشت: با راه‌اندازی واحد پتروشیمی نیز ۶۷۰ هزار لیتر میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و بالای ۸.۵ میلیون لیتر بنزین در روز به محصولات اضافه خواهد شد که تا حد زیادی مشکل ناترازی بنزین و گازوئیل را حل خواهد کرد.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان خاطرنشان‌کرد: ۲ میلیارد یورو در سال سود خالص راه‌اندازی پروژه پتروشیمی خواهد بود.

وی گفت: سوخت ما سه درصد گوگرد دارد که می‌توانیم آن را به نیم درصد برسانیم و آلایندگی را تا حد زیادی کاهش دهیم.

قدیری اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۴، ۱۲ محصول استراتژیک از جمله انواع کودهای گوگردی از گوگرد خواهیم گرفت؛ که سالیانه تا پنج هزار میلیارد تومان به ما سود خواهد رساند.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: با ساخت خطوط ریلی، تأسیسات بارگیری و صادرات می‌توانیم سالی ۱۰ میلیون تن محصول از طریق راه آهن جابه‌جا کنیم.

وی افزود: شرکت‌های تابعه پالایشگاه اصفهان به موضوع نیروگاه‌های خورشیدی و باتری‌های شارژی ورود خواهند کرد و در سال ۱۴۰۵- ۱۴۰۶ صادرات محور خواهیم شد.

قدیری در ادامه اظهار داشت: در پالایشگاه اصفهان با نیروهای بومی و شرکت‌های دانش‌بنیان به موفقیت رسیده‌ایم.

وی، تعداد پروژه‌های پالایشگاه اصفهان را ۴۵۰ پروژه با SPI بالای ۹۷ درصد ذکر کرد و گفت: چشم‌انداز هلدینگ پتروپالایش اصفهان تبدیل شدن به یک هلدینگ موفق پتروپالایشی، کسب رتبه نخست در غرب آسیا و تحقق کسب بالاترین ضریب پیچیدگی در منطقه تا سال ۱۴۰۵ است.

این مسوول بیان‌داشت: به این منظور ۱۱ استراتژی داریم که استراتژی هوش مصنوعی را نیز به تازگی به آن اضافه کرده‌ایم.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان از تربیت ۲۰۰ مدیر توانمند تا سال آینده، تعمیر و ارتقای زیرساخت‌های پالایشگاه و نصب مخازن استراتژیک به‌منظور ذخیره ۳۰۰ هزار مترمکعب آب، ساخت واحد تصفیه گازوئیل DHT، واحد RHU و واحد RFCC خبر داد.

وی اظهار داشت: ۷۰ درصد پروژه‌ها در شرکت‌های تابعه و ۳۰ درصد از آن‌ها در خود هلدینگ در حال انجام است.

قدیری گفت: در حال ساخت نخستین سیستم کنترل ایرانی در یکی از شرکت‌های تابعه برای نصب در واحد KHT هستیم که ۸۰ درصد آن مهندسی معکوس شده و در آن تغییراتی هم ایجاد کرده‌ایم.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان از انجام همه تعمیرات این پالایشگاه توسط شرکت دانش‌بنیان وابسته به این پالایشگاه خبر داد و تاکید کرد: با قوی شدن، تحریم‌ها را دور خواهیم زد.

وی ادامه‌داد: با راه‌اندازی زودهنگام واحد DHT ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان سودآوری برای پالایشگاه خواهیم داشت.

کمبود آب، بزرگترین تهدید پالایشگاه

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان، بزرگترین تهدید برای این پالایشگاه را موضوع آب برشمرد و گفت: در این زمینه ۲۳ پروژه تعریف شده است و تا نیمه نخست سال آینده، ۷۵ درصد مصرف آب پالایشگاه را کاهش داده و به میزان ۱۰ میلیون یورو صرفه‌جویی اقتصادی انجام خواهیم داد.

قدیری افزود: در حال انتقال آب از خلیج فارس هستیم و تا نیمه نخست سال آینده ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به این پالایشگاه انتقال می‌یابد.

وی همچنین از بهره‌برداری از واحد بازیابی آب‌های فوق شور در ۶ ماهه نخست سال آینده خبر داد.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان ادامه‌داد: در شروع کار، رتبه هفتم انرژی را دارا بودیم که اکنون بعد از ۱۸ ماه در جایگاه رتبه نخست انرژی قرار گرفتیم.

وی گفت: تا سال ۱۴۰۵، در این پالایشگاه ۱۱.۷۸ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام می‌شود و با اجرای کامل پروژه‌های انرژی ماهانه ۳۵ میلیارد تومان بابت گاز طبیعی ذخیره می‌شود؛ همچنین با اجرای کامل پروژه‌های انرژی ۲۱ هزار و ۲۰۰ متر مکعب در سال در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

قدیری از نصب سامانه‌ای برای مکانیزه کردن همه فرآیندهای پالایشگاه خبر داد و گفت: در بحث پدافند غیرعامل به زودی اتفاقاتی فوق‌العاده رقم خواهد خورد.