افزایش ۲۰ درصدی ارزش معاملات خرد در بورس

بازار سرمایه با رشد ارزش معاملات خرد همراه بود که در صورت تداوم می‌تواند روند خروج بورس از رکود را نشان دهد.

به گزارش کنکاش فردا، بازار سهام  روند متعادل مثبتی را پشت سر گذاشت و شاخص‌های بورسی روز متعادلی را پشت سر گذاشتند. به عبارت دیکر، بورس تهران با رشد شاخص کل در نیمه اول معاملات مواجه بود. با شروع نیمه دوم بازار در آخرین روز هفته شاخص کل بورس از تراز ۲ میلیون و ۹۹ هزار واحدی خود کوتاه آمد.

البته نکته مثبت معاملات امروز را می توان به رشد ۲۰ درصدی ارزش معاملات خرد اختصاص داد. در صورتی که افزایش معاملات خرد مانند دو روز گذشته ادامه دار باشد، می‌توان به آینده بورس در هفته‌های آتی امیدوار بود.

 سهم ۷۸ درصدی اشخاص از معاملات خرد

در جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان بورس عنوان شده است که بررسی‌های انجام شده از جزئیات معاملات بازار در نیمه نخست سال جاری حاکی از آن است که سهام‌داران حقیقی بیشترین سهم از معاملات خرد سهام در بازار را به خود اختصاص دادند.

امیر مهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفته است: ۷۸ درصد سهم اشخاص از گردش معاملات خرد و سهام و حق تقدم به افراد حقیقی در بازار تعلق دارد.

 سیمان از بورس خارج نمی‌شود

چند روزی است که دوباره شایعه خروج سیمان و فولاد از بورس کالا بر سر زبان‌ها افتاده است. در همین زمینه هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس در مورد این موضوع این طور اظهار نظر کرده است که تا چند وقت پیش (قبل از ورود سیمان به بورس کالا) حدود ۷۰ درصد سیمان کشور توسط تقریباً میان ۲۰ نفر دادوستد می‌شد، حال هر کسی بخواهد به راحتی می‌تواند از بورس کالا سیمان بخرد.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

بازار امروز هم نتوانست به کانال ۲٫۱ میلیون واحدی بازگردد و بازار همچنان در رویه منفی خود قرار دارد. البته در بازار امروز و با توجه به گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال در مورد فروش ماهانه شرکت‌ها به نظر می‌رسید که بسیاری از افراد در حال جابه‌جایی در نمادهای مختلف هستند؛ اما این جابه‌جایی در حد قابل توجهی نبوده است؛ چرا که وضعیت کلی بازار سرمایه به صورتی است که تقریباً بسیاری از نمادها در وضعیت حمایتی خوبی حداقل از منظر تکنیکالی قرار دارند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با این افت‌های چند روزه در حال نزدیک‌تر شدن به محدوده حمایتی تاریخی سال ۱۳۹۹ است (مقاومت شکسته شده‌ای که به حمایت تبدیل شده) که در حال حاضر می‌تواند به عنوان سطح حمایتی عمل کند.

همچنین خط روند سال جاری نیز می‌تواند با اغماض با این محدوده تلاقی داشته باشد و به کمک این سطح حمایتی به رشد شاخص کمک کند، اما سومین محدوده حمایتی برای شاخص که در کنار دو مورد دیگر قرار دارد. میانگین ۵۵ روزه شاخص است که تا اینجا به عنوان سطح حمایتی دیگری عمل کرده است.

بازار در حال پیش‌بینی نیمه دوم سال

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در حال حاضر در حال رصد کردن اطلاعات فروش ماهانه شرکت‌ها است و به میزان فروش شهریور ماه شرکت‌ها توجه ویژه دارد؛ چرا که می‌تواند میزان فروش شرکت‌ها در نیمه دوم و تا حدودی میزان سودآوری شرکت‌ها در این بازده زمانی را تخمین بزند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: انتشار صورت‌های مالی شش ماهه در این روزها موجب تغییرات موقعیت سرمایه گذاری در بین فعالان بازار سهام شده است.

وی افزود: انتشار گزارش‌های ۶ ماهه در سال‌های گذشته نشان داد که می‌تواند نقش محرک رشد بازار را در کوتاه مدت و به صورت مقطعی بازی کند.

دستجردی تاکید کرد: دیپلماسی فعال دولت این روز‌ها موجب شده تا بازار‌های آزاد ارز و طلا نیز رکودی شوند و چشم‌ها به تأثیرات منابع آزاد شده ایران در قطر باشد. با این اصاف و با در نظر گرفتن شرایط شاخص‌های آماری بورسی و فرابورسی، به نظر می‌رسد بازار سهام طی روزهای آینده مثبت پیش برود.

 بازدهی ۱۷ برابرای شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس ۲۴۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۹۷۷ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت یک صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد تراز هزار و ۲۳۸ واحد در رقم ۷۱۸ هزار و ۶۲۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۰۰ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۱۰۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش ۸۶۸ واحدی به سطح ۱۲۹ هزار و ۳۱۸ واحد رسید.

 چهاردهمین روز فرار پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز چهاردهمین روز معاملاتی متوالی با خروج سرمایه حقیقی از بورس تهران بود. در انتهای معاملات امروز برآیند جریان پول حقیقی منفی ۵۶ میلیارد تومان بود که به نسبت روند روز معاملاتی گذشته با کاهش شدت همراه بود.

امروز نماد خبنیان (بنیان دیزل)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حتوکاح (حق تقدم حمل و نقل توکا)، وسپهرح (حق تقدم سرمایه گذاری سپهر صادرات) و وپاسارح (حق تقدم بانک پاسارگاد) تعلق داشت.

 رشد ۲۰ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۲ هزار و ۸۴۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۵ هزار و ۲۱ میلیارد تومان بود که ۶۶  درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۰ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان رسید.

 کاهش ارزش صف‌های خرید و فروش در بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد های مثبت ۳۲۳ نماد و تعداد نماد های منفی ۴۷۸ نماد بوده است. حدود ۵۹ درصد نمادها سرخ پوش شدند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه، ۶۳ نماد صف خرید داشتند و ۵۱  نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴  درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۱۶ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۸ درصدی به ۲۸۴ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۲۳.۸میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به ۲۰.۹میلیون تومان رسید.