افزایش ۴ درصدی قیمت مواد غذایی در جهان پس از جنگ رژیم صهیونیستی و حماس

بانک جهانی اعلام کرد: پس از تنش های اخیر منطقه خاورمیانه شاخص قیمت مواد غذایی در جهان 4 درصد رشد کرد.

به گزارش کنکاش فردا، بانک جهانی در گزارشی درباره وضعیت امنیت غذایی جهان اعلام کرد:‌ شاخص های قیمت محصولات کشاورزی و صادرات  نسبت به دو هفته گذشته به ترتیب یک و دو درصد افزایش داشته این در حالی است که شاخص قیمت غلات کاهش یک درصدی را  تجربه کرده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی،  تورم قیمت غذا همچنان در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در سطح بالایی قرار دارد و تغییری نسبت به هفته های گذشته نداشته است.

بانک جهانی در جدیدترین چشم انداز که تحولات در بازار کالاهای اساسی و وضعیت بازارهای نوظهور را بررسی می کند، اعلام کرده است:  پیش از درگیری در منطقه خاورمیانه، شاخص قیمت محصولات کشاورزی در سه ماهه سوم سال ۳ درصد افت کرد که عمدتا ناشی از کاهش سه درصدی قیمت مواد غذایی بود، اما پس از تنش های منطقه خاورمیانه شاخص قیمت ها ۴ درصد رشد کرد.

در عین حال بانک جهانی پیش بینی هایی را  برای چهار محصول اصلی گندم، ذرت، برنج و دانه روغنی داشته که تقریبا نسبت به پیش بینی ماه اکتبر تغییر چندانی نداشته است.

۱۸ نقطه بحرانی از نطر تامین غذا در جهان

در دیگر سو سازمان خواروبار جهانی ملل متحد، برنامه غذای جهانی ۱۸ نقطه بحرانی غذایی را  تعیین کرده اند که باید اقدامات ضروری در فاصله نوامبر ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴ انجام شود که فلسطین، سودان جنوبی و سودان بیشترین شرایط بحرانی و نگران کننده را دارند.

بانک جهانی در عین حال بر اساس آمارها، وضعیت امنیت غذایی در جهان را نامناسب می داند که نسبت به قبل ناامنی‌ها بیشتر شده است.

بانک جهانی به صورت هفتگی چشم اندازی از وضعیت امنیت غذایی جهان را منتشر می‌کند.

بانک جهانی تاکید می‌کند که پس از جنگ روسیه و اوکراین  سیاست های تجاری سختگیرانه توسط کشورها اعمال شد و نیز به دلیل محدودیت‌های تجاری که شکل گرفت بحران جهانی غذا بدتر شد زیرا کشور ها تامین داخل را در اولویت قرار دادند و صادرات به کشورهای دیگر کمتر شد به طوری که تا ۶ نوامبر ۲۰۲۳ تعداد ۱۹ کشور ۲۷ فقره ممنوعیت صادراتی اعمال کردند و ۹ تا از این کشور ۱۸ مورد محدودیت صادرات اعمال کردند.