امکان تولید و صادرات نفت سفید یورو ۵ فراهم شد

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: با اقداماتی که صورت گرفته امکان تولید و صادرات نفت سفید یورو ۵ در این پالایشگاه فراهم شده است.

به گزارش کنکاش فردا، علیرضا جعفرپور با بیان اینکه به جای صادرات اجزای ارزشمند بنزینی که مورد نیاز کشور برای تولید بنزین است، صادرات نفت سفید مازاد بر نیاز کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: با تحویل اجزای تصفیه شده بنزینی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ایجاد زنجیره ارزش از این فرآورده ارزشمند، امکان تولید ۱۰ میلیون لیتر بنزین نیز فراهم شده است.

وی افزود: افزایش تولید ۱۰ میلیون لیتر بنزین طی سه سال آینده، تولید ۵۰۰ هزار تن آمونیاک از راه کاهش سوزاندن و هدر رفت هیدروژن و تبدیل بوتان مازاد به اُکتان افزا از برنامه‌های در حال پیگیری است که همه آنها در فرآیندهای پتروپالایشی تعریف شده و سودآوری و بازگشت سرمایه هر یک از این طرح ها بیش از ۳۵درصد است.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه درحال حاضر ۴۰ درصد بنزین کشور در این پالایشگاه تولید می شود، اظهار کرد: سال گذشته رکورد تولید این پالایشگاه را ثبت کردیم. با اقدامات صورت گرفته از خام فروشی جلوگیری و تولید بنزین افزایش یافت.

جعفرپور ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۳۳ میلیون تن تولید بنزین و اجزای آن صورت گرفت با افزایش تولید مواجه بودیم.

وی افزود: امسال تولید  به ۴۳ میلیون لیتر افزایش یافت و کامپوننت‌ها و اجزای بنزینی که با قیمت زیر قیمت جهانی صادر می‌شد به بنزین تبدیل و به چرخه تولید بنزین کشور اضافه شد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بیست و ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران به عنوان رتبه نخست معرفی شد، گفت: همچنین در ارزیابی شاخصه‌های صادرات نیز این مجموعه رتبه ۵ و در شاخصه ارزش افزوده نیز رتبه ۷ کشور را بدست آورد.

جعفرپور با بیان اینکه با اعمال تغییرات عملیاتی در پالایشگاه در این مدت میزان تولید و تحویل بنزین و اجزای بنزینی افزایش چشم گیری داشته است، گفت: رکوردزنی افزایش خوراک در سال گذشته رقم خورد و در مجموع افزایش تولید بنزین و اجزای بنزینی به ارزش افزوده بیشتر و کیفی سازی فرآورده را به دنبال داشت.