بانک های خراسان شمالی ۵۰ هزار میلیارد ریال بیش از منابع خود تسهیلات پرداخت کردند

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی گفت: طی سال گذشته بانک های این استان ۵۰ هزار میلیارد ریال بیش از منابع خود تسهیلات پرداخت کردند.

به گزارش کنکاش فردا، محمدرضا هدایتی اظهار کرد: میزان منابع بانک های استان در سال گذشته ۱۷۵ هزار میلیارد ریال بوده این در حالی است که میزان مصارف طی این مدت ۲۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: بانک ها موظف هستند تا سقف ۸۰ درصد از منابع خود را پرداخت کنند. این در حالی است که نه تنها این سقف رعایت نشده بلکه بیش از ۱۰۰ درصد پرداخت شده است.

هدایتی با اشاره به شعار سال گذشته مبنی بر تولید و مانع زدایی تصریح کرد: سیستم بانکی خراسان شمالی در سال گذشته برای اعطای تسهیلات به امر تولید سنگ تمام گذاشتند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بانک های دولتی بوده اند که تا بیش از ۳۰۰ درصد منابع خود تسهیلات پرداخت کردند و بانک های خصوصی نیز وجود داشتند که که فقط تا ۱۰ درصد منابع خود تسهیلات ارائه داده اند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه ۱۵ واحد تولیدی در این استان طی سال های قبل در تملک بانک های استان درآمده بودند، تاکید کرد: با تلاش های صورت گرفته ۸ واحد از این تعداد تعیین تکلیف شده و به چرخه تولید بازگشتند.

وی ادامه داد: هنوز ۷ واحد تولیدی باقی مانده که تعیین تکلیف نشده اند و این واحدهای تولیدی نیز امسال تعیین تکلیف خواهند شد و به چرخه تولید بازمی گردند.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی به کاهش سپرده گذاری در بانک های دولتی نیز اشاره کرد و گفت: البته این امر به شرایط بستگی دارد و در حقیقت مردم به مسائلی همچون سرمایه گذاری در بخش هایی همچون بورس، طلا و… نگاه می کنند که از کدام یک سود بیشتری عایدشان می شود.

وی افزود: ارائه سود بیشتر از سوی بانک های خصوصی یکی دیگر از عواملی بوده که مردم تمایل کمتری برای سپرده گذاری در بانک های دولتی داشته باشند.