برق پایدار به جهش تولید صنعتی در تابستان ختم شد

به گفته کارشناسان، 3 شاخص تولید صنایع، تامین برق و اظهارات صاحبان صنایع در مورد تامین برق، از نقش برق پایدار در جهش تولید صنعتی کشوردر تابستان 1402 خبر می‌دهند.

به گزارش کنکاش فردا، صنایع کشور پس از مدت‌ها امسال در تابستان از ناحیه برق با کمترین مشکل همراه شد و این عامل در پایداری تولید نقش مهمی ایفا کرد. به گونه‌ای که در عمده کالاهای صنعتی و تولیدی، میزان عرضه برق از تقاضای آن فراتر رفت.

در همین راستا، اظهارات صاحبان دو بخش از انرژی‌بر ترین صنایع کشور یعنی سیمان و فولاد نیز از شرایط تامین انرژی اظهار رضایت کردند.

رضایت صاحبان صنایع انرژی‌بَر از تامین برق تابستان

برای مثال، حمید فرمانی، رئیس سندیکای صنعت سیمان عنوان کرد: در سایه تامین برق پایدار طی۶ ماه گذشته، نسبت به ۶ ماه مشابه سال قبل، تولید سیمان و کلینکر کارخانه‌ها در سراسر کشور نه تنها کاهش نداشته، بلکه با افزایش ۱۰ درصدی نیز مواجه شده است.

این مقام صنفی گفت: هم اکنون ذخایر کلینکر کارخانه‌های تولید سیمان از ۱۵ میلیون تن فراتر رفته است و ذخیره کافی برای تولید سیمان طی ۱۱۵ روز آینده وجود دارد.

فرمانی تاکید کرد: تامین برق صنایع در تابستان سال جاری به بهترین نحو و منطبق بر برنامه‌ریزی انجام شد.

همچنین، امین ابراهیمی، رئیس انجمن فولاد با اشاره به شرایط تامین برق تابستان گفت: وزارت نیرو اعلام می‌کند که دولت امسال ۲۹ درصد برق بیشتری به فولادی‌ها داده و این مسئله به معنای افزایش تولید برای کل صنعت است.

رئیس انجمن فولاد گفت: میزان موجودی انبار از منبع سامانه جامع تجارت بیانگر افزایش موجودی انبار این کالا حکایت دارد.

دماسنج تولید صنعتی کشور حال این بخش را مثبت ارزیابی می‌کند

علاوه بر اعلام رضایت صاحبان صنایع، نگاهی به آمار رشد تولید صنایع بورسی به عنوان دماسنجی جهت تشخیص وضعیت صنعت کشور که توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر می‌شود، اطلاعات خوبی در این زمینه منتقل خواهد کرد.

در این راستا، در خردادماه به عنوان ماهی که برنامه مدیریت مصرف از نیمه آن شروع می‌شود، میزان رشد سالانه تولید صنعتی کشور به طور متوسط در ۲ سال گذشته معادل ۶٫۵ درصد بوده است. در حالی که این شاخص در ۴ ساله منتهی به ۱۴۰۰ تنها ۳ درصد به ثبت رسیده است.

 

در تیرماه، شاخص رشد سالانه تولید صنعتی کشور طی ۲ سالهه منتهی به سال ۱۴۰۰ معادل ۸٫۵ درصد بود در حالی که در ۴ ساله منتهی به سال ۱۴۰۰ میزان تولیدات صنعتی ۲٫۵ درصد ثبت شده است.

 

در مردادماه بر اساس اطلاعات منتشر شده در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص تولید شرکت‌های بورسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیشترین میزان در ۷ سال گذشته رسید و افزایش ۹٫۳ درصدی را تجربه کرد.

این شاخص در سال گذشته رقم ۶٫۲ درصد را تجربه کرده بود و در سال ۱۴۰۰ نیز کاهش ۸٫۴ درصدی را به ثبت رساند.

همچنین متوسط  افزایش شاخص تولید در ۲ سال گذشته به رقم ۷٫۷ درصد رسید در حالی که این شاخص در چهارسال منتهی به سال ۱۴۰۰ با کاهش ۰٫۲ درصدی مواجه شده بود.

 

رشد ۲۴٫۱ درصدی تامین برق صنایع در دو سال اخیر

نگاهی به آمار تامین برق صنعتی کشور دیگر اطلاعاتی است که وضعیت صنایع را مشخص خواهد کرد. بر این اساس، میزان تامین برق صنایع کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ در دو سال گذشته به طور متوسط ۲۴٫۱ درصد افزایش را تجربه کرده است. در حالی که متوسط ۱۰ ساله رشد تامین برق صنایع تنها ۵٫۴ درصد بوده است. همچنین ۹۰٫۷  درصد از برق بیشتر تامین شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ به مشترکان صنعتی کشور رسیده است.

 

علاوه بر این با کاهش سهم برق خانگی در مصرف کل تابستان طی ۲ سال گذشته شاهد رسیدن برق صرفه‌جویی شده بخش خانگی به مشترکان صنعتی هستیم. به طوری که متوسط  کاهش مصرف برق خانگی در دو سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۱٫۵ درصد رسیده است.

باتوجه به اظهار نظر صاحبان صنایع، آمار رشد تولید و آمار تامین برق به نظر می‌رسد، تابستان جاری به نحوی پیش رفت که حداکثر انرژی قابل استفاده صنایع به آن‌ها داده شد و محدودیتی از این حوزه برای تولید وجود نداشت که همین مسئله به افزایش عرضه نسبت به تقاضا در کالاهای صنعتی ختم شده است.