بهره‌برداری از راه‌آهن رشت-کاسپین تا شهریور ۱۴۰۱

مردی، مدیرکل منطقه ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو از افتتاح راه آهن رشت- کاسپین در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به شرط تامین اعتبار خبر داد.

به گزارش کنکاش فردا، علی اکبر مردی، درباره میزان پیشرفت راه‌آهن قزوین – رشت – کاسپین، گفت: سال ۹۷ قسمت قزوین-رشت به بهره‌برداری رسید که شامل ۵ قطعه بود.

وی افزود: از سال ۹۸ نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار شهریور سال ۱۴۰۱ قابل بهره‌برداری خواهد بود.
به گفته مردی، ۵ قطعه اول این خط مربوط به قزوین – رشت بوده و عملیات اجرایی مربوط به ۳ قطعه ۶ و ۷ و ۸ که در حوزه رشت – انزلی (کاسپین) است، آغاز شد.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ افزود: این مسیر به طول ۲۰۵ کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی به طول ۴۰ کیلومتر شامل ۳ قطعه می‌شود.

وی ادامه داد: با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن ۵ کیلومتر کاسته شد و به ۳۵ کیلومتر رسید.

مردی از پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی خبر داد و گفت: در بخش زیرسازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز ۲۳ درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ درباره مزایای این پروژه گفت: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل می‌کند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راه‌آهن هستند.

وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود ۴ هفته زمان عبور کالا را کمتر می‌کند، افزود: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.