تامین آب هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی مراوه‌تپه نیازمند تکمیل ایستگاه پمپاژ است

فرماندار مراوه‌تپه با تاکید بر ضرورت تعمیر و تکمیل ایستگاه پمپاژ "آق تقه" این شهرستان مرزی گفت: با انجام این کار، آب موردنیاز هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی زراعی دشت "تقر" تامین می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، لقمان قربانی افزود: پروژه ایستگاه پمپاژ آق تقه مراوه‌تپه حدود ۱۰ سال پیش با صرف هزینه تقریبی ۳۰۰ میلیارد ریال در جوار رودخانه اترک به منظور ذخیره آب مورد نیاز هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت تقر این شهرستان احداث و نیمه کار و بلا استفاده رها شده بود.

وی، احداث آب بندان یا بند خاکی با ظرفیت ذخیره ۵۰۰ هزار متر مربع آب و ایجاد ۹ کیلومتر خط انتقال برای رساندن آب به اراضی دشت تقر از دیگر اقدامات انجام شده در این ایستگاه پمپاژ برشمرد و بیان داشت: این پروژه ظرفیت خوبی برای سرسبز کردن و تامین آب مورد نیاز اراضی زراعی منطقه است که باید تعمیر و تکمیل آن مورد توجه جدی مسوولان جهاد کشاورزی مراوه‌تپه قرار گیرد.

قربانی اضافه کرد: در راستای استفاده از مزایای ایستگاه پمپاژ احداث شده توسط کشاورزان، هم اکنون در ۳۰۰ هکار از اراضی دشت تقر سیستم آبیاری قطره‌ای احداث و در ۵۰ هکتار دیگر نهال درختان مثمر غرس شده است اما به سبب تکمیل نشدن پروژه و نیاز به تعمیر داشتن موتور پمپ‌ها، بلا استفاده مانده و بند خاکی نیز درحال خشک شدن است.

 تاسیسات بلا استفاده ایستگاه پمپاژ آق تقه مراوه‌تپه

فرماندار مرواه‌تپه گفت: براساس برآوردهای اولیه ایستگاه پمپاژ آق تقه برای تعمیر و تکمیل بین یک تا چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با تامین آن و آبگیری بند خاکی می‌توان شاهد دشتی سرسبز و پرمحصول بود که علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان منطقه از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: در صورت راه‌اندازی این پروژه فراموش شده، آب مورد نیاز دام عشایر منطقه تامین و حتی می‌توان زمینه پرورش ماهی و ایجاد باغات مثمر و توسعه گردشگری مراوه‌تپه کمک کرد.

به گفته قربانی، دشت تقر که در زبان محلی معنی “خشک و لم یزرع” می‌دهد، دشتی وسیع بین ۲ روستای مرزی “آق تقای و نارلی آجی سو” قرار دارد.

در همین پیوند مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه  به خبرنگار ایرنا گفت: کارشناسان آب و خاک این مدیریت درحال برآورد دقیق هزینه مورد نیاز برای تعمیر و تکمیل ایستگاه پمپاژ آق تقه هستند و پس از آن برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار مورد نیاز انجام خواهد شد.

علی وزیری افزود: بدون تردید با تعمیر و تکمیل این ایستگاه پمپاژ علاوه بر تامین آب مورد نیاز هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی دشت تقر، تغییر در شرایط اقلیمی این دشت با افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از ورود آفات بویژه ملخ مراکشی با مبارزه بیولوژیکی با این آفت رخ خواهد داد.

شهرستان مراوه‌تپه با افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت، ۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.