سخنگوی صنعت آب خبر داد

تشکیل شورای عالی آب ژرف

بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب گفت: شورای عالی آب‌های ژرف برای نخستین بار در دولت سیزدهم تشکیل شد.

به گزارش کنکاش فردا، عیسی بزرگ زاده گفت: این شورا با نهادسازی درست در زمینه آب های ژرف شکل گرفته و تاکنون چندین جلسه ذیل آن برگزار شده است.

وی ادامه‌داد: دو کمیته بسیار مهم در این شورا شامل کمیته علمی و فنی و نیز کمیته عملیاتی و اجرایی، فعالیت‌های لازم درباره آب های ژرف را پیگیری خواهند کرد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان‌کرد: طرح های مطالعاتی در کمیته علمی بررسی خواهند شد و اگر به تایید برسند، در کمیته عملیاتی و اجرایی دنبال خواهند شد.

بزرگ زاده بیان‌داشت: اکنون تعدادی طرح درباره آب های ژرف در حال مطالعه است و تاکنون هفت چاه ژرف شد که سه چاه در سیستان، چاه چهارم در بلوچستان و پنجم در منطقه طبس حفر شده است.

وی ادامه‌داد: نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آب ژرف و طرح های فناورانه در بودجه در نظر گرفته شده است.

این مسوول افزود: هدف اولیه حفر ۱۰ حلقه چاه ژرف بوده که باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند.

رشد ۳۰۵ درصدی بارش‌ها در مهرماه
وی با بیان اینکه در نخستین ماه سال آبی جاری ۸.۴ میلیمتر بارش در کل کشور رخ داده است، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته که ۲.۱ میلیمتر بارش داشته ایم رشد ۳۰۵ درصدی دارد.

سخنگوی طرح‌های ملی آب، درصد پرشدگی فعلی سدهای کشور را ۴۱ درصد عنوان کرد و گفت: امسال موجودی مخازن سدها با رشد ۱۳ درصدی روبه رو شده است که نشان از بهتر بودن وضعیت آبی دارد.

بزرگ زاده در عین حال خاطرنشان کرد: برخی سدهای کشور مثل سدهای خراسان رضوی و جنوبی و تهران دارای مشکل هستند و برای تامین آب، طرح های اضطراری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اکنون تمرکز طرح های آبرسانی در استان فارس است، ضمن آنکه وضعیت چاه نیمه های سیستان و بلوچستان اصلا خوب نیست.

سخنگوی طرح های ملی آب با بیان اینکه هیچ ورودی آب از هیرمند برای چاه نیمه های سیستان انجام نشده است، افزود: طرح های متعددی برای تامین آب سیستان و بلوچستان طراحی شده و اکنون طرح های تامین آب سیستان و بلوچستان فعال ترین طرح های آبرسانی کشور است.

بزرگ زاده گفت: پیگیری رهاسازی آب هیرمند همچنان در دستور کار است و در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد.

وی اضافه‌کرد: آب هیرمند برای مصارف کشاورزی خواهد بود، اما برای مصارف شرب و بهداشت طرح هایی که درحال اجرا هستند اختصاص داده می شوند.

سخنگوی صنعت آب از بررسی وضعیت منابع آب در حدود یک‌هزار شهر کشور خبر داد و گفت: میزان آب موجود در این شهرها و میزان نیاز پایش می شود و اگر ناترازی در آب موجود و نیاز آبی دیده شده طرح اضطراری برای آنها طراحی می شود.

بزرگ زاده با اشاره به اینکه هنوز در برخی قطعات مورد نیاز آب شیرین کن ها نیاز به واردات داریم، گفت: تلاش بر این است با کمک شرکت های دانش بنیان همه نیازها در داخل طراحی و ساخته شوند.

وی با تاکید بر اولویت داشتن طرح های تامین آب سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سه طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این باره طراحی شده است.

سخنگوی صنعت آب گفت: طرح های اضطراری کوتاه مدت با اعتباری افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا هستند.

بزرگ زاده ادامه داد: طرح های میان مدت نیز با اعتبار بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در دست احرا هستند و طرح بلندمدت انتقال آب دریا هم پیشرفت فیزیکی ۱۳ درصدی دارد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای طرح انتقال آب دریا تامین مالی شده است و در ۱۳ نقطه کار در حال اجرا است.

سخنگوی صنعت آب گفت: طرح تامین آب از آبخوان شرقی هم برای سیستان و بلوچستان با اعتباری معادل ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است.

بزرگ زاده ادامه داد: به این ترتیب فکری اساسی برای تامین آب مورد نیاز مردم سیستان و بلوچستان شده است تا مردم نگران نباشند.

وی افزود: ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب برای منطقه سیستان وبلوچستان آب شیرین سازی می شود که از این میزان ۵۰ میلیون متر مکعب آن برای مکران خواهد بود.

سخنگوی طرح های ملی آب در باره طرح احداث سدهای زیرزمینی، گفت: این سدها را نمی توان هر کجا احداث کرد، زیرا دست اندازی به طبیعت فقط باید براساس اعلام نظر مراجع تخصصی باشد.

بزرگ زاده، متولی اصلی طرح سدهای زیرزمینی را وزارت جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد: وزارت نیرو در این زمینه همراه خواهد بود.

وی افزود: طرح سدهای زیرزمین احجام خیلی کمی دارند و می توانند تکمیل کننده آبخیزداری باشند.

سخنگوی طرح های ملی صنعت آب از وجود ۷۰۰ طرح نیمه تمام در بخش آب خبر داد و گفت: با توجه به هزینه های زیاد این طرح ها اولویت بندی انجام شد.

بزرگ زاده ادامه داد: برای اولویت بندی این طرح ها سه معیار بهره وری اقتصای، اجتماعی، بودجه مورد نیازو زود بازده بودن مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: با لحاظ این سه معیار، طرح ها اولویت بندی شد و از ۷۰۰ طرح ۳۰۰ طرح اولویت دار مشخص شد.

سخنگوی صنعت آب گفت: اکنون نزدیک‌به ۵۰ طرح از این ۳۰۰ طرح اجرایی شده اند و بقیه نیز در دست انجام هستند.

بزرگ زاده از توجه ویژه دولت سیزدهم به تامین مالی طرح های آب کشور خبر داد و گفت: امسال بودجه این طرح ها ۱۳۵ درصد بیشتر نسبت به سال گذشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: آبرسانی در وزارت نیرو از اهمیت بالایی برخودار است و براین اساس اولویت به طرح های تامین آب است.