سخنگوی صنعت آب

تعریف ۸۵ پروژه اضطراری برای ۳۰ استان، خدمت رسانی به زوار اربعین در ۹ مرز ایران و ۴ شهر عراق آغاز آبرسانی به ۲۰ هزار روستا

امینی سخنگوی آب با بیان اینکه تعداد ۸۵ طرح اضطراری برای ۳۰ استان کشور در شرکت آب و فاضلاب کشور تعریف شده، گفت: به منظور رفع محرومیت روستاهای کشور جهاد آبرسانی به ۲۰ هزار روستای کشور آغاز شد.

به گزارش کنکاش فردا،  هاشم امینی سخنگوی آب  در خصوص آخرین وضعیت طرح های آبرسانی در نقاط مختلف کشور اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ با دستور وزیر نیرو مبنی بر حرکت جهادی برای بهبود شرایط آبرسانی در سطح کشور و جلوگیری از بروز تنش آبی در زمان پیک مصرف، تعداد ۸۵ طرح اضطراری برای ۳۰ استان کشور در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعریف شد و از آبان ماه سال ۱۴۰۱ به صورت هفتگی وضعیت پروژه های تعریف شده علاوه بر رصد و پایش در شرکت مهندسی آبفای کشور با حضور وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

او تامین آب ۱۰ هزار روستای دارای تنش یا فاقد تاسیسات آبرسانی را اولین فاز اجرایی در جهاد آبرسانی دانست و گفت: برنامه جهاد آبرسانی که از تأکیدات دولت جهت رفع محرومیت روستاهای کشور است برای ۲۰ هزار روستای کشور در ۲ مرحله برنامه‌ریزی و آغاز شد که در فاز اول تأمین آب ۱۰۰۰۰ روستای دارای تنش یا فاقد تأسیسات آب‌رسانی و در فاز دوم روستاهای دارای تنش و یا فاقد تاسیسات که در زمان شروع پروژه دارای ردیف اجرائی نبوده اند به این طرح اضافه شدند.

سخنگوی آب همچنین از تامین آب پایدار در بسیاری از شهرهای کشور خبر داد و گفت: پس از برررسی وضعیت منابع و مصارف مجموعه سدهای نهند در آذربایجان شرقی، تهم در زنجان، دوستی در مشهد، رودبال در فارس، نهرین در خراسان جنوبی و چاه نیمه های سیستان و بلوچستان و سد یامچی اردبیل به دلیل کاهش حجم ذخیره مفید سدها و ایجاد مخاطره برای تامین آب شرب و بهداشت شهر های مذکور سریعا نسبت به اجرای پروژه های اضطراری اقدام شد که خوشبختانه در حال حاضر تمام شهر های مذکور با منابع تامین آب پایدار و با کیفیت جایگزین شده است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین با اشاره به مشکلات در برخی از استان های کشور گفت: در استان سیستان و بلوچستان وزارت نیرو جدا از پیگیری تامین آب از منابع معمول، پروژه های متعددی را برای تامین آب پایدار شامل حفر چاه و احداث آب شیرین کن در برنامه دارد،

به گفته امینی، در مشهد تامین آب زائرین و مجاورین حرم رضوی از برنامه های دارای اولویت وزارت نیرو می باشد. علاوه بر پروژه های اضطراری در استانهای فوق در بقیه شهر های کشور که نا ترازی بین مصارف و منابع وجود داشت.

او اظهار داشت: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جهت افزایش تاب آوری و پایداری آب شرب بهداشتی مشترکین نسبت به حفر و تجهیزو بهسازی ۸۸۱ حلقه چاه، ساخت و ارتقا ۵۲ باب ایستگاه پمپاژ، ۱۷ طرح ارتقای کیفی، ساخت و بازسازی ۱۲۹۷ هزار مترمکعب مخزن، اجرای ۱۷۹۸ کیلومتر خطوط انتقال اقدام کرده است.

تامین آب زائران کربلا

امینی در بخش دیگری از اظهارات خود به خدمت رسانی صورت گرفته به زائران اربعین حسینی اشاره کرد و از خدمت رسانی به زوار اربعین در ۹ مرز ایران و ۴ شهر عراق خبر داد.

سخنگوی آب همچنین با بیان اینکه در ۴ شهر زیارتی بیش از ۲۵۰۰ متر لوله گذاری آب و فاضلاب انجام شده، خاطر نشان کرد: ارائه خدمات انشعاب آب به ۸۵۰ موکب مستقر و انشعاب فاضلاب ۳۵ فقره انجام شده است. ۷۹۰ دوش حمام نیز برپا و شستشوی شبکه فاضلاب کربلا به طول ۳۵۰۰ متر و برای رفع حوادث شبکه فاضلاب در ۵۰ مورد اقدامات مهندسی صورت گرفته است.

امینی به اقدامات صورت گرفته در داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: در داخل کشور با ایجاد بیش از ۱۳ کیلومتر خطوط انتقال آب، احداث ده ها مخزن ذخیره و احداث ۱۰ ایستگاه پمپاژ شرایط پایداری در تامین آب در مرزهای اربعین فراهم شده است. خطوط جمع آوری فاضلاب به طول ۳۱ کیلومتر و احداث پیش تصفیه و لاگونهای فاضلابی به حجم بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب و ارائه خدمات انشعاب فاضلاب به مواکب و تاسیسات مجاور سبب ارتقای کیفی خدمات در مرزها شد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان با بیان اینکه در کلیه مرزهای اربعین حسینی اکیپ های نظارت بهداشتی به صورت روزانه و مستمر کار کنترل کیفی آب را انجام می دهند، عنوان کرد: مرز مهران یکی از مرزهای مهم جهت تردد زائران است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تامین آب پارکینگ اربعین، تامین آب سکوهای آبرسانی و کارخانه یخسازی برای ارائه خدمات آب شرب به ۵۰۰ هزار نفر در روز انجام شده است.

هاشم امینی سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در خصوص آخرین وضعیت پروژه های جهاد آبرسانی در روستاها، پروژه های اضطراری صورت گرفته به منظور پایدارسازی آب شرب و بهداشتی در شهرهای دارای تنش آبی، طرح های فاضلاب و اقدامات صورت گرفته برای خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی با خبرنگاران و اصحاب رسانه دیدار و گفتگو کرد.