عراق به دنبال بازسازی خط لوله به سمت سوریه است

دولت عراق تصمیم گرفته پس از 20 سال خط لوله انتقال نفت این کشور به ساحل بانیاس سوریه در ساحل مدیترانه را بازسازی کند.

‌‌به گزارش کنکاش فردا، یک مقام عراقی امروز اعلام کرد که این کشور می‌خواهد، خط لوله انتقال نفت عبوری از سوریه به ساحل بانیاس دریای مدیترانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازسازی کند تا از این طریق بتواند نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اروپا و دیگر کشورها صادر کند.

خط لوله مذکور در سال ۱۹۵۲ ساخته شد و میادین نفتی کرکوک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بندر بانیاس در شمال غربی سوریه متصل می‌کرد. این خط لوله بعد از ۵۱ سال فعالیت در حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق به شدت آسیب دید و از مدار خارج شد.

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، می‌گوید که این کشور به دنبال احیای خط لوله صادرات نفت عبوری از سوریه به بندر بانیاس است.

وی تأکید کرد: عراق به دنبال یافتن دروازه‌های صادراتی جدید برای نفت خود است و ما معتقدیم که این کشور هم‌اکنون آماده مذاکره با مقامات سوری برای بازسازی خط لوله نفت کرکوک ـ بانیاس است.

در سال ۲۰۰۷ عراق و سوریه توافق کردند تا این خط لوله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازسازی کنند و قرارداد آن با یک شرکت روسی زیر مجموعه گازپروم بسته شد، اما در سال ۲۰۰۹ این شرکت به خاطر هزینه‌های بالا و دلایل دیگر از بازسازی خط لوله مذکور انصراف داد.