تلاش اعضای بریکس برای مقابله با تغییر اقلیم

در نشست اخیر بریکس، شش عضو به اعضای این بلوک اقتصادی افزوده شد که از میان آن‌ها سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران، تولیدکننده نفت هستند. آن‌ها با وجود استفاده از سوخت‌های فسیلی، در راه گسترش انرژی‌ پاک و تجدیدپذیر گام برمی‌دارند.

به گزارش کنکاش فردا، با افزوده شدن ۶ عضو به اعضای بریکس، این بلوک اقتصادی شامل شش تولیدکننده برتر نفت و چهار تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان خواهد بود. در حال حاضر، این گروه با اعضای جدید نقاط مهم انرژی دریایی، خلیج فارس و دریای سرخ و مدیترانه، را در اختیار خواهد داشت. اما نفت و گاز فقط بخشی از انرژی بریکس را تشکیل می‌دهد.

بریکس با اعضای جدید در مجموع مسئول انتشار ۵۱ درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی است. این کشورها در زنجیره ارزش مواد معدنی که در انتقال انرژی نقش دارد نیز دارای اهمیت هستند.

آرژانتین پس از شیلی و استرالیا سومین ذخایر بزرگ لیتیوم جهان را دارد؛ در حالی که برزیل، روسیه و چین دارای حدود یک‌چهارم ذخایر نیکل جهان هستند. چین ۳۴ درصد، هند ۵ درصد و برزیل و روسیه ۱۶ درصد از ذخایر جهانی مواد معدنی کمیاب را در اختیار دارند.

تغییر اقلیم و انرژی موضوع‌های ثابت بیانیه‌های نشست بریکس هستند.

در نشست سال ۲۰۱۲ میلادی بریکس در هند، اعضا موافقت کردند که برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای خود به استفاده از سوخت‌های فسیلی ادامه دهند و در عین حال گسترش انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را بررسی کنند. در بیانیه‌های بعدی نشست سران بریکس نیز این موضع به طور گسترده تکرار شد.

در نشست اخیر بریکس در ژوهانسبورگ نیز این بلوک اقتصادی بر اصل مسئولیت‌ مشترک اما متفاوت (از اصول حقوق بین‌الملل محیط زیست) در پرداختن به تغییر اقلیم تأکید کرد؛ همه کشورهای در حال توسعه از این اصل پشتیبانی می‌کنند؛ ضمن اینکه در توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز گنجانده شده است.

بعید است بریکس تعهدات خود در زمینه افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر را کنار بگذارد. اعضای بریکس از طریق فناوری‌هایی مانند جذب و ذخیره کربن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تلاش خواهند کرد.