توسعه‌اي طلايي در شرکت توسعه معادن طلاي کردستان

بخش معدن و صنايع معدنی نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد؛ از اين ‌رو توسعه اکتشافات و بهره‌برداری از معادن به خصوص معادن طلا که ارزش ذاتی بالایی دارند، بسيار حائز اهميت است.

به گزارش کنکاش فردا بخش معدن و صنايع معدنی نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد؛ از اين ‌رو توسعه اکتشافات و بهره‌برداری از معادن به خصوص معادن طلا که ارزش ذاتی بالایی دارند، بسيار حائز اهميت است. علاوه‌براين، با رشد توليد طلا که به عنوان پشتوانه ارزش پولی شناخته می‌شود، دارايي‌های کشور نيز افزايش می‌يابد و صادرات مازاد اين فلز گران‌بها، تعادل تجاری و تعاملات اقتصادی با ساير کشورها را به همراه خواهد داشت. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگویی با مقداد مجدی، مديرعامل شرکت توسعه معادن طلای کردستان تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در حال حاضر وضعيت صنعت طلا در کشور و جهان را با توجه به سياست‌های اتخاذ شده توسط فدرال رزرو آمريکا چطور ارزيابی می‌کنيد؟

ذخیره طلا در نزد بانک‌های مرکزی، یکی از اصلی‌ترین پایه‌های پولی کشور‌های جهان به شمار می‌رود. اهمیت طلا در ایران، به لحاظ موقعیت خاص کشور از لحاظ ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه و حفظ ایدئولوژی خود در روابط دیپلماتیک، بیش از پیش نمود پیدا می‌کند؛ چراکه این کالای گران‌بها علاوه بر افزایش پایه پولی کشور، قابلیت ارزآوری بالایی نیز دارد. فدرال رزرو آمریکا به صورت بی‌سابقه‌ای، یک چرخه انقباضی را طی کرد اما برای سال آتی میلادی طبق تحلیل‌های صورت گرفته توسط اقتصاددانان برجسته، انتظار می‌رود که شاهد کاهش تهاجمی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو باشیم. به عبارتی به دنبال افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳، هزینه فرصت نگهداری طلا بالا رفت و طبیعی بود که بازار برای کسب سود بیشتر به سمت اوراق قرضه متمایل شود. به دنبال کاهش تمایل بازار به خرید طلا به عنوان یک دارایی بدون پرداخت بهره، تقاضای این فلز گران‌بها کاهش پیدا کرد که همین موضوع سبب افت قیمت طلا شد.

بنابراین با جمع‌بندی این تحلیل‌ها به نظر می‌رسد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، افزایش تقاضای طلا و به تبع آن صعود قیمت جهانی این فلز را شاهد باشیم. تاثیر این تغییرات به صورت مستقیم در صنعت طلای جهان با افزایش حاشیه سود خالص، در صورت ثبات هزینه‌های عملیاتی مشهود خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم که تمایل به توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت طلا در جهان و کشور، به شدت افزایش یابد. هرچند صنعت طلا در ایران بسیار جوان بوده و به میزان زیادی مستقل از فرایندهایی که در سطح جهان اتفاق می‌افتد، پیش می‌رود و قیمت جهانی طلا تنها یکی از پارامترهای تاثیرگذار در این حوزه است. این تاثیرپذیری زمانی بیشتر خواهد بود که توازن خوبی بین نیاز کشور به طلا و میزان تولید آن در صنایع معدنی داخلی، ایجاد شده باشد و بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی در بحث صادرات طلا نیز ورود کنیم که به نظر می‌رسد این هدف به زودی محقق نخواهد شد.

عملکرد شرکت توسعه معادن طلای کردستان در مقايسه با سال گذشته را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

شرکت توسعه معادن طلای کردستان از شرکت‌های تابعه هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین وابسته به شستا است. از سال ۱۳۹۲ به دنبال تشکیل این شرکت، آماده‌سازی معدن و احداث کارخانه استحصال طلا در دستور کار قرار گرفت اما تا اواخر سال گذشته هیچ‌گونه فعالیت اجرایی شاخصی در این پروژه ملی صورت نگرفته بود. از آذر ماه ۱۴۰۱، پروژه احداث کارخانه استحصال طلای سقز به صورت «EPC» به پیمانکار واگذار و موضوع آماده‌سازی معدن طلای قلقله جهت تامین خوراک این کارخانه به عنوان یک پروژه موازی پیگیری شد. عمده عملیات اجرایی پروژه‌های اصلی شرکت در سه حوزه توسعه فعالیت‌های اکتشافی، آماده‌‎سازی معدن و احداث کارخانه در سال جاری آغاز شد. به همین دلیل نه‌تنها نسبت به سال گذشته بلکه از ابتدای تاسیس شرکت، عملکرد مجموعه وارد فاز کاملا جدید و متفاوتی شده است که اساسا قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

پروژه‌های جاری اين شرکت در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

وضعیت جاری پروژه‌های شرکت توسعه معادن طلای کردستان در سه حوزه فوق به شرح ذیل است:

در سال جاری اکتشافات تکمیلی در معدن طلای قلقله با عقد قرارداد با شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین و هدف‌گذاری ۱۰ هزار متر حفاری، عملیاتی شد که با یک عملکرد قابل‌قبول ۸۳ درصد از برنامه تاکنون محقق شده است؛ باقی‌مانده حفاری‌های برنامه‌ریزی شده به دلیل شرایط اقلیمی منطقه کردستان در دو ماهه ابتدایی سال آتی، انجام خواهد شد.

در حوزه آماده‌سازی معدن نیز در اسفند ماه امسال، پیمانکار استخراج و باطله‌برداری از معدن طلای قلقله مستقر خواهد شد که انتظار می‌رود تا اواسط سال آتی، خوراک کارخانه استحصال طلای سقز بدون هیچ‌گونه چالش اساسی تامین شود.

در حوزه احداث کارخانه، شرایط به گونه‌ای که مورد انتظار سرمایه‌گذار و همین طور شرکت توسعه معادن طلای کردستان بود، پیش نرفت و در اواسط سال جاری با ایجاد تغییر در شرایط قرارداد پیمانکار پروژه، تسریع در اجرا و بهره‌برداری از آن در زمان مقرر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هدف‌گذاری شد. در حال حاضر به عنوان مجری این پروژه ملی، متعهد به حصول بهترین نتیجه از نظر زمان، هزینه و کیفیت هستیم و عملکرد ضعیف پیمانکار، مانعی بر سر راه شرکت توسعه معادن طلای کردستان نخواهد بود زیرا با اقداماتی که اخیرا اجرایی شده است، بر تمام چالش‌های پیش رو غلبه خواهیم کرد. در یک جمع‌بندی کلی از عملکرد شرکت نسبت به گذشته می‌توان گفت که پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه معدن و کارخانه اتفاق افتاده است. هرچند مسیر نسبتا دشواری در پیش داریم اما با توجه به توانایی‌ تیم اجرایی شرکت توسعه معادن طلای کردستان و نیز حمایت ویژه‌ سرمایه‌گذار، قطعا در سال آتی شاهد بهره‌برداری از این پروژه که به عنوان پروژه پیشران اقتصاد استان کردستان شناخته شده است، خواهیم بود.

فعاليت شرکت توسعه معادن طلای کردستان در راستای رشد توليد فلزات گران‌بها، چه تاثيراتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟

با توجه به حساسیت بالای صنعت طلا در ایران (همانند سایر نقاط جهان)، بسیاری از فعالان این صنعت اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از اعلام دقیق آمار سر باز می‌زنند اما با توجه به اطلاعات میدانی موجود، ظرفیت تولید طلای معدنی در کشور سالانه بیش از ۱۴ تن و تقاضای شمش نیز در سال‌های اخیر روند صعودی مناسبی را طی کرده است که بالغ بر ۱۴۰ تن برآورد می‌شود. شرکت توسعه معادن طلای کردستان پروژه احداث کارخانه استحصال طلای سقز با ظرفیت تولید ۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا در سال را در دست اجرا دارد که با توجه به آمار فوق، ۳٫۵ درصد تولید کشور را عهده‌دار خواهد بود. بنابراین، میزان تاثیرگذاری فعالیت این شرکت بر اقتصاد کشور در خصوص تامین نیاز داخلی به شمش طلا به همین میزان است اما این موضوع تنها یکی از تاثیرات آن محسوب می‌شود. این مجموعه قطعا یکی از مولفه‌های اصلی اشتغال‌زایی در منطقه کمتر توسعه‌یافته کردستان به شمار می‌آید و فرصت‌های شغلی بسیاری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای افراد در منطقه ایجاد می‌کند. تاثیرات مالی و مالیاتی و افزایش عواید دولتی مرتبط با مجموعه نیز به عنوان یکی از اثرات شاخص دیگر فعالیت این مجموعه معدنی قابل ذکر است. در نهایت توسعه صنعت طلا در کشور در صورت بهره‎برداری مسئولانه و پایدار از منابع و ذخایر موجود می‌تواند به توسعه پایدار اقتصاد و حفظ منابع طبیعی و خدادادی کمک کند.

شرکت توسعه معادن طلای کردستان برای تکميل پروژه‌ها با چه چالش‌هایی روبه‌روست و برای حل آن‌ها چه تمهيداتی انديشيده‌ايد؟

عمده چالش‌هایی که در ارتباط با پروژه‌های اصلی شرکت توسعه معادن طلای کردستان مطرح است را می‌توان در سه حوزه دسته‌بندی کرد. نخست چالش‌های اخذ مجوز قبل و حین اجرای پروژه که به عدم تسلط کافی مدیران نهادهای دولتی به مباحث مرتبط با صنعت طلا بازمی‌گردد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این صنعت در کشور ما بسیار جوان بوده و نیازمند این است که دانش و آگاهی مدیران نهادهای دولتی که وظیفه صدور مجوزهای قانونی ذی‌ربط را دارند، نسبت به جوانب مختلف صنعت طلا به صورت کاملا حرفه‌ای ارتقا یابد. در همین راستا بیش از یک سال است که به دفعات در جلسات فنی و غیرفنی در سطح استان، تلاش کرده‌ایم تا با تشریح جوانب مختلف صنعت طلا برای مدیران ارشد استان، دید این افراد را نسبت به جنبه‌های مختلف این صنعت در حد امکان ارتقا دهیم که خوشبختانه، بازخوردهای بسیار مناسبی نیز در این زمینه دریافت کرده‌ایم. تامین تجهیزات مرتبط با فناوری استحصال طلا، یکی از چالش‌های دیگری است که با آن روبه‌رو هستیم؛ البته اگر در این زمینه وضعیت صنایع مرتبط با صنعت طلا را طی ۱۰ سال اخیر در کشور بررسی کنیم، متوجه رشد بسیار چشمگیر آن‌ها خواهیم شد. در همین راستا شرکت توسعه معادن طلای کردستان با نگاه ویژه به بحث حمایت از توان فنی و تولید داخل، در کلیه بخش‌های پروژه از تجهیزات داخلی استفاده کرده است مگر در مواردی که امکان دسترسی به یک تجهیز خاص در کشور وجود ندارد. تامین منابع مالی پروژه یکی از چالش‌هایی است که اکثر مجریان طرح با آن مواجه هستند اما با توجه به وابستگی شرکت توسعه معادن طلای کردستان به مجموعه قدرتمند صدر تامین و شستا، تامین مالی پروژه تاکنون به خوبی صورت گرفته است. علاوه‌براین، با توجه به طرح توجیهی فنی و اقتصادی مصوب پروژه، بنا داریم ۵۰ درصد منابع مالی مورد نیاز را از طریق تسهیلات بانکی تامین کنیم؛ در همین راستا دریافت تسهیلات از بانک به روش عرضه اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) را از چندین ماه پیش پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ نتیجه مطلوب حاصل شود.

نقش دولت در راستای رشد توليد و توسعه بخش معدن و صنايع معدنی کشور به ويژه طلا را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

در صورتی که دولت نگاه صحیح و البته ویژه‌ای به صنعت فرآوری مواد معدنی و در زمره آن‌ها صنعت طلا داشته باشد، می‌تواند سهم صنعت نفت در اقتصاد کشور را کاهش داده و ارزش افزوده بالایی را از طریق این حوزه به خود اختصاص دهد. این هدف با تسهیل‌ فرایند اعطای مجوز‌های مربوط به فعالیت‌های معدنی، تعامل با سرمایه‌گذاران حوزه معدن در راستای جبران خسارات ناشی از فعالیت‌های معدنی از طریق ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و اعطای تسهیلات مالی کم‌بهره به عنوان مشوق‌های سرمایه‌گذاری محقق می‌شود. در حال حاضر این موضوع در برخی از استان‌های کشور به خوبی پیاده شده و فرهنگ صنعتی مطلوبی ایجاد شده است اما استان کردستان در این زمینه وضعیت مناسبی ندارد و همان‌طور که مطرح شد، با ارتقای دانش و آگاهی مدیران دولتی مرتبط با این حوزه می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

شرکت توسعه معادن طلای کردستان چه دورنمایی را برای خود متصور است و در سال‌های آينده چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اولویت اصلی شرکت توسعه معادن طلای کردستان بهره‌برداری از پروژه آماده‌سازی معدن طلای قلقله و احداث کارخانه استحصال طلای سقز قبل از پایان سال ۱۴۰۳ است. در کنار این پروژه، توسعه فعالیت‌های اکتشافی در محدوده‌های معدنی که در اختیار این شرکت قرار دارد، از اولویت‌های شرکت توسعه معادن طلای کردستان خواهد بود. ماموریت اصلی ما در منطقه کمتر توسعه‌یافته کردستان، اشتغال‌زایی و خلق ارزش پایدار با رعایت قوانین زیست‌محیطی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی به منظور حداکثرسازی ثروت و منافع تمام ذی‎نفعان و سهام‌داران شرکت است؛ در همین راستا برای سال‌های آینده احداث فاز توسعه کارخانه استحصال طلای سقز به میزان چهار برابر ظرفیت فعلی در صورت تضمین تامین خوراک هدف‌گذاری شده است و بنا داریم این شرکت را به شرکتی سرآمد در حوزه طلا در عرصه ملی تبدیل کنیم.