دامداری‌های صنعتی جنوب اشتهارد، ۲۰ سال در انتظار سند مالکیت

بیش از ۵ واحد دامپروری صنعتی حوالی محدوده روستای قوزلوی اشتهارد بیش از ۲۰ سال است که موفق به دریافت سند مالکیت از امور سازمان اراضی کشور نشده اند.

به گزارش کنکاش فردا؛ دامداران معتقدند دلیل توقف تولید در این واحد‌ها نبود نقدینگی است، از طرفی دریافت تسهیلات نیازمند سپردن وثیقه نزد بانکهاست.

آن‌ها معتقدند اگر سازمان امور اراضی به وعده خود در خصوص اعطای سند مالکیت عمل می‌کرد، می‌توانستند با رهن این استناد در نزد بانک کشاورزی و دریافت تسهیلات بسیاری از مشکلات فراروی تولید را حل کنند.

به گفته مالکان این واحد‌های تولیدی، بر اساس تبصره ۸ قرارداد‌های مابین امور اراضی بعنوان موجر و دامداران بعنوان مستاجر، مقرر شده است پس از اتمام دوره ساخت و دریافت پروانه تولید، سند قطعی دامپروری‌ها از سوی موجر صادر شود.

مدیر امور اراضی استان البرز با اشاره به این که از بیست واحد دامی موجود در منطقه قوزلو فقط دو واحد صلاحیت دریافت سند را دارد گفت: هرکدام از واحد‌ها اگر با صددرصد بیشرفت فیزیکی به بهره برداری و به تایید هیئت نظارت برسد می‌تواند برای دریافت سند اقدام کند.

بر اساس آمار سازمان امور اراضی کشور تعداد یازده هزار و صد و چهل و چهار واحد دامی در سراسر کشور تا کنون موفق به دریافت سند نشده اند.

آقای ملکی کارشناس امور اراضی هم معتقد است بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون افزایش بهره وری، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است، سند مالکیت همه اراضی ملی واگذاری شده پس از اتمام ساخت و صدور پروانه بهره برداری، را صادر کند.

فقط در یکی از واحد‌های تولیدی منطقه به مالکیت آقای قاسم امیرخانی حدود ۲۰ میلیارد تومان طی ۱۰ سال گذشته سرمایه گذاری شده است، اما متاسفانه تاکنون نه یک ریال درآمد و نه یک نفر اشتعالزایی داشته است به نظر می‌رسد در صورت رفع موانع تولید و راه اندازی این واحدای بزرگ دامی منطقه، شیر و گوشت ۵۰ هزار نفر تامین خواهد شد.