رییس انجمن قطعه‌سازان همگن

دانش فنی تولید خودروهای برقی در کشور مهیاست، دولت در تامین باتری کمک کند

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: دانش فنی تولید خودروهای برقی در کشور مهیا است، اما انتظار می‌رود دولت با اعطای یارانه در تامین باتری به یاری این صنعت بشتابد.

به گزارش کنکاش فردا، «محمدرضا نجفی‌منش» گفت: امروز جهان به سمت توسعه استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کرده و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی بیان‌داشت: دانش فنی این مهم در کشور مهیا است، اما انتظار می‌رود دولت با دخالت در موضوع تامین باتری (که جزو اجزا و قطعاتی است که گران تمام می‌شود)، با اعطای یارانه از این موضوع حمایت کند؛ در غیر این صورت و قیمت تمام شده بالای خودروها، تمایل مردم همچنان به سمت استفاده از خودروهای درون‌سوز خواهد بود.

یارانه ۶ هزار یورویی فرانسوی‌ها برای توسعه خودروهای برقی

نجفی‌منش در این زمینه به فرانسه اشاره کرد که برای توسعه خودروهای برقی، نسبت به اعطای متوسط ۶ هزار یورو یارانه به این خودروها اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ تولید خودروهای هیبریدی و برقی در برخی موارد حتی ساده تر از خودروهای بنزینی و درون‌سوز است و توان کافی برای تولید اجزا و قطعات این خودروها به صورت انبوه وجود دارد.

پیشتر عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود:‌ همه خودروسازان باید نیمی از ظرفیت تولیدشان را به خودروهای برقی اختصاص دهند و اکنون این مهم به به‌کارگیری ظرفیت مونتاژکاران آغاز شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: زیرساخت‌ها به سمتی حرکت می‌کند که اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها برقی شود، خودروهای برقی آماده تحویل هستند و در ٢ تا سه ماه آینده شاهد حضور این خودروها در کشور خواهیم بود.

لزوم برداشته شدن قیمت گذاری دستوری در صنعت خودروسازی

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور در ادامه اظهار داشت: در صورتی که قیمت‌گذاری‌ها در صنعت خودرو اصلاح نشود، کاهش و توقف تولید قطعه و خودرو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؛ موضوعی که به‌تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به آن اشاره داشته و عین واقعیت است.

وی گفت: اکنون شاهد کمبود نقدینگی در صنعت خودرو هستیم که خود موجب توقف تولید خودرو و قطعات خواهد شد.

نجفی‌منش تاکید کرد: در این راستا باید هرچه سریع‌تر نسبت به کاهش زیان‌ در صنعت خودروسازی اقدام شود و همچنین طبق ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴، باید نسبت به جبران خسارت در این صنعت اقدام شود.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور هشدار داد: در غیر این صورت، صنعت تمرکز لازم بر موضوع تولید را نخواهد داشت و دیر یا زود با توقف مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشریح اساسی‌ترین مشکلات و چالش‌های بحران‌زا در صنعت قطعه سازی کشور، خواستار جلسه‌ای حضوری با وزیر صمت به‌منظور تبیین این شرایط شده‌ایم.

نجفی‌منش تاکید کرد: در صورتی که دو موضوع اساسی قیمت‌گذاری دستوری و مدیریت دولتی از سر صنعت خودروسازی برداشته شود، این صنعت حال و روز بهتری خواهد داشت. این در حالی است که در شرایط فعلی همگان بر طبل واردات می‌کوبند و تامین ارز مورد نیاز این صنعت، خود چالش و سوالی اساسی است.