دلایل تشدید بحران آب در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد: سرمایه گذاری مناسبی در حفاظت و استفاده بهینه از منابع آب تجدیدپذیر هر منطقه صورت نگرفته است.

به گزارش کنکاش فردا، حسین ملکی نژاد درباره دلایل چالش‌های فعلی آب کشور گفت: خشکسالی‌های دو دهه اخیر که باعث کاهش ذخایر آب سطحی و زیرزمینی شده و همچنین تغییرات اقلیمی که افزایش دما، تبخیر و تعرق و کاهش بارش برف را به دنبال داشته است، اولین دلیل به شمار می‌آید.

وی فقدان مدل مدیریتی مناسب و متوازن برای اداره منابع و مصارف آب را دومین دلیل عنوان کرد و افزود: بی توجهی و عدم درک درست از نیاز‌های اکولوژیک و زیست محیطی در مدیران و برنامه ریزان در سطح وزارت خانه‌های مرتبط با بخش آب، باعث کم آبی و یا خشک شدن رودخانه ها، تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: نبود عدالت آبی در توزیع منابع آب در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و نیاز‌های محیط زیستی و همچنین توجه بیش از حد به طرح‌های انتقال آب بدون توجه به تبعات و آثار درازمدت آن باعث شده سرمایه گذاری مناسبی در حفاظت و استفاده بهینه از منابع آب تجدیدپذیر هر منطقه صورت نگیرد.

ملکی نژاد تصریح کرد: بارگذاری بیش از توان و ظرفیت منابع آبی در مناطق خشک و کم آب کشور مانند استان های اصفهان و یزد هم سومین دلیل بحران آبی به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: رشد و توسعه بی رویه و نامتوازن صنایع آب بر از جمله فولاد در این مناطق، علاوه بر افزایش آب برداشتی از منابع سطحی و زیرزمینی، رشد نامتوازن جمعیت در اثر مهاجرت به این مناطق و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال داشته است.

به گفته دبیر کانون تفکر آب، راه اندازی فعالیت های صنعتی کم آبخواه جایگزین در مناطقی مانند شرق اصفهان برای تامین معیشت ساکنان آن منطقه می تواند در دراز مدت موثر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: پیشنهاد می‌شود برای کاهش و جلوگیری از بحران آب، شورایی با حضور دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور و همچنین با هدف ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های متولی آب با عنوان «شورای مدیریت و برنامه ریزی آب استان» تشکیل یابد تا همه طرح‌های آبی و برنامه ریزی در حوزه منابع آب به تایید این شورا برسد.