رشد کم‌جان بورس در روز صعودی‌شدن شاخص‌سازها

در حالی که امروز شاخص کل به مدد شاخص‌سازها رشد کرد، اما حدود 63 درصد نمادهای بورسی منفی بودند.

به گزارش کنکاش فردا، بازار سرمایه این روزها نه جان صعودی شدن دارد و نه تاب نزولی شدن را به جان می‌خرد. بورس چند هفته ای است در کانال دو‌ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نوسان می‌کند.

بورس تهران پنج روز متوالی است که در محدوده دو ‌میلیون و ۱۵۰ هزار درجا می‌زند و هنوز تکلیف خود را روشن نکرده است.

ارزش معاملات خرد نیز در همین شرایط برزخی گرفتار است و در کانال ۴ هزار واحدی نوسان می‌کند؛ تاکنون ارزش معاملات خرد با سقوط و یا صعود خود نتوانسته تکلیف بازار سرمایه را روشن کند.

طی روزهای گذشته، وزیر اقتصاد درباره حال بازار سرمایه و ربط آن به بودجه سال آینده گفته بود: «بودجه ۱۴۰۳  هیچ سیگنال منفی به بازار سرمایه نداده است و این حال بد شاخص کل در روزهای اخیر هیچ ربطی به اخبار بودجه‌ای ندارد. بازارهای موازی به دلیل تغییرات قیمت و افزایش تورم و نرخ ارز دچار بی‌ثباتی و تلاطم شده‌اند و طبیعی است که شاهد خروج پول از بازار سرمایه باشیم.»

چرا بورس رشد نمی کند؟

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه، گفت: شاخص کل بورس با ارزش معاملاتی پایین و نوسان کمتر از یک درصدی در حال سپری کردن روزهای خود است و به نظر می رسد که شاخص و بازار در حال کنترل شدید است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار با تداوم رکود نسبی و خروج پول حقیقی مواجه است. در این میان، سهامداران در انتظار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و همچنین در انتظار نهایی شدن قانون بودجه سال ۱۴۰۳ هستند.

وی ادامه داد: اما به نظر می رسد تا زمانی که شاخص سازها به سمت تعادل پیش نروند، بازار هم نمی تواند روند درستی به خود بگیرد. امروز هم شاخص سازها تا حدودی صعودی شدند و شاخص کل بورس نیز مثبت شد. امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بازار سهام ریزش کرد اما شاخص کل رشد کرد.

 شاخص‌سازها میدان‌دار بورس شدند

در پایان معاملات روز سه‌شنبه نوزدهم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۲ هزار و ۵۰۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۴۶۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۲ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش هزار و ۴ واحدی در رقم ۷۵۸ هزار و ۵۷۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۱۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۴۰ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۲۰۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۳۴۱ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۹۴۴ واحد رسید.

 هشتمین روز خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هشتمین روز منفی شد و ۱۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز دوشنبه بیش از ۳ برابر بیشتر است.

امروز نماد وبصادر (بانک صادرات)، خودرو (ایران خودرو) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای نخریس (نخریسی و نساجی خسروی خراسان)، ثفارس (عمران ‌و توسعه ‌فارس‌) و ثباغ (شهرسازی و خانه سازی باغمیشه) تعلق داشت.

 افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۹ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷ هزار و ۲۳ میلیارد تومان بود که ۳۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان رسید.

کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۳۰۰ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۰۷ است. یعنی حدود ۶۳ درصد نمادها قرمز بودند.

در معاملات روز سه‌شنبه، ۵۵ نماد صف خرید داشتند و ۳۸ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۰۶ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۳ درصدی به ۱۸۳ میلیارد تومان رسید.