رییس سازمان امور اراضی کشور

رفع تداخلات اراضی نماد همدلی برای حل مشکلات مردم در حوزه زمین است

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: رفع تداخلات اراضی نماد بارز همدلی سه قوه و نشان دهنده عزم و اراده دولت برای حل مشکلات مردم در حوزه زمین است.

به گزارش کنکاش فردا، «رضا افلاطونی» در چهل و پنجمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی افزود: تثبیت مالکیت با اجرای رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی کشاورزی محقق می‌شود و با این اقدام حجم زیادی از پرونده‌های حوزه زمین در محاکم قضایی کاهش می‌یابد.

رییس سازمان امور اراضی کشور اظهارداشت: همه اقدامات سازمان امور اراضی و سازمان ثبت اسناد و املاک پلاک‌محور است و استان‌هایی که در رفع تداخلات به صورت بلوکی کار کرده‌اند باید آن را تبدیل به پلاک کنند.

افلاطونی اضافه کرد: استان‌ها تعداد جلسات کارگروه رفع تداخلات را افزایش دهند و به کیفیت انجام رفع تداخلات هم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گفته وی، اصل بر ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی است و باید نظارت بر مجوزهای صادر شده وجود داشته باشد.

رییس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: طبق قانون هرگونه ساخت‌ و ساز در اراضی درجه یک و دو کشاورزی، ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی و جنگل‌های دست‌کاشت ممنوع است و همه استان‌ها باید به آن توجه کنند.

وی گفت: فعالیت‌های مختلف باید در مکان مخصوص آن انجام شود، برای مثال فعالیت‌های صنعتی باید در شهرک‌های صنعتی انجام تا تغییر کاربری در این خصوص در اراضی کشاورزی اتفاق نیافتد.

افلاطونی افزود: تاکنون بیش از ۶۵ درصد از اراضی کشور رفع تداخلات شده است و این نتیجه همکاری و تعامل همه دستگاه‌های ذی‌ربط است.

وی اضافه کرد: نقشه جامع کاربری اراضی نیز در دست تهیه است که با این نقشه آمار کامل و دقیق مساحت اراضی کشاورزی و منابع طبیعی کشور مشخص می‌شود.

چهل و پنجمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی با حضور رییس سازمان امور اراضی کشور، معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان دستگاه‌های عضو، معاونان و مدیران سازمان امور اراضی کشور به صورت حضوری و استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان و فارس به صورت وبیناری در سازمان امور اراضی کشور برگزار شد.