رویکرد اصلی سازمان جنگل ها در منابع طبیعی کرمان، بیابان زدایی است

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بیست و هشتمین جلسه بررسی عملکرد برنامه اجرایی سال 1400 که به بررسی اقدامات منابع طبیعی کرمان اختصاص داشت، گفت: بیش از 7 میلیون هکتار از ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور در استان کرمان قرار دارد و کرمان در یک اقلیم خشک و تحت تأثیر بیابان واقع است،از اینرو رویکرد اصلی سازمان جنگل ها در منابع طبیعی این استان، اقدامات بیابان زدایی است.

به گزارش کنکاش فردا، رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بیست و هشتمین جلسه بررسی عملکرد برنامه اجرایی سال ۱۴۰۰ که به بررسی اقدامات منابع طبیعی کرمان اختصاص داشت، گفت: بیش از ۷ میلیون هکتار از ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور در استان کرمان قرار دارد و کرمان در یک اقلیم خشک و تحت تأثیر بیابان واقع است،از اینرو رویکرد اصلی سازمان جنگل ها در منابع طبیعی این استان، اقدامات بیابان زدایی است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، دکتر مسعود منصور همچنین افزود: کرمان از جمله استان هایی است که فعالیت های معدنی در آن بسیار است و منابع درآمدی ناشی از اکتشاف و برداشت معادن باید در احیاء و بازسازی اراضی مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآوری کرد: منابع طبیعی کرمان در طول فعالیت های خود همواره از استان های پرتلاش و سختکوش بوده و مستند سازی و اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده در این استان به مردم و مسئولین امری لازم و ضروری است.
مسعود منصور سفرهیات دولت به استان ها را فرصتی مناسب برای منابع طبیعی دانست و تصریح کرد: می توان در این سفر ها اقدامات شاخص و اثربخش منابع طبیعی در زندگی مردم را معرفی کرد و از منابع و امکاناتی که همزمان با سفرهای استانی انجام می شود برای توسعه منابع طبیعی بهره برد.

**اتمام کاداستر اراضی در کرمان تا پایان سال
در این جلسه مهدی رجبی زاده  مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان در گزارشی اعلام کرد: از حدود ۱۳.۴ میلیون هکتار اراضی ملی در شمال استان تا کنون بالغ بر ۱۲.۲ میلیون هکتار از این عرصه‌ها حد نگاری شده و اسناد مالکیت تک برگی آنها از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک بنام دولت صادر شده است.
رجبی زاده  از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی کاداستر اراضی ملی در استان خبرداده و گفت: تا پایان امسال حدنگاری کل اراضی شمال استان کرمان به اتمام می رسد.

این مسئول منابع طبیعی استان کرمان در ادامه از مشارکت بخش صنعت و معدن استان در منابع طبیعی سخن به میان آورد و گفت: صنعت و معدن در ۶ ماهه نخست امسال در زمینه  عملیات بیابان زدایی و تهیه طرح آبخیزداری شهری شهرستان های زرند و کوه بنان و همچنین پروژه پخش سیلاب و اجرای طرح خاکی- تراکمی ماهان کرمان مشارکت چشمگیری داشته است.
مدیر کل منابع طبیعی کرمان همچنین از اجرای عملیات نهالکاری توسط صنعت و معدن در شهربابک خبرداد و افزود: این اقدام در راستای توسعه جنگل و به مساحت ۱۲۰۰هکتار انجام شده است.
به گفته رجبی زاده یکی از مجریان طرح های مرتعداری در شهر رفسنجان یک دستگاه بذرکاری در مراتع ساخته است که این ابزار می تواند  ۵ برابر حالت عادی اقدام به بذرکاری در مراتع نماید.
مهدی رجبی زاده در ادامه گزارش خود از عملکرد منابع طبیعی استان کرمان در بیست و هشتمین جلسه بررسی عملکرد برنامه اجرایی سال ۱۴۰۰ به توسعه زراعت چوب در شهر کرمان پرداخت  که بخش خصوصی  توانست با استفاده از پساب های کارخانه فولاد  در بیش  از ۱۰۰ هکتار از اراضی عملیات نهالکاری انجام دهد.